Transport miejski MPK Wrocław: Podwyżka? To więcej pracujcie

MPK Wrocław: Podwyżka? To więcej pracujcie

16 maja 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Związkowcy MPK Wrocław chcą podwyżek wynagrodzeń. Zarząd firmy odpowiada: tak, ale pod warunkiem zwiększenia wydajności pracy. Strona społeczna na to się nie zgadza.

Fot. arch. MPK Wrocław

W MPK trwa spór zbiorowy. Związkowcy żądają 7-proc. podwyżki, czyli przeznaczenia dodatkowych 4 mln zł na wynagrodzenia. MPK takich pieniędzy w budżecie nie ma. Dlatego zarząd proponuje, by poszukać pieniędzy na podwyżki w środkach, którymi dysponuje. Ma na to pomysł – zwiększenie wydajności pracy. Ale do tego potrzebne są zmiany wewnątrz firmy, które pozwolą pracodawcy efektywniej zarządzać załogą. A do tego z kolei potrzebna jest zgoda związków zawodowych, bo na drodze do zmian stoją zapisy układu zbiorowego. To one zawężają możliwości pracodawcy w stosunku do tego, na co pozwalają przepisy Kodeksu Pracy czy ustawy o czasie pracy kierujących.

Ustawa dopuszcza, by kierowca pracował do 12 godzin. Zarząd MPK wyraźnie jednak podkreśla, że to nie oznacza, iż po zmianach w układzie zbiorowym każdy kierujący będzie codziennie pracował po 12 godz. Może to być wykorzystywane na przykład w sytuacji, gdy na danej linii czas pracy wynosi 10 godzin i 20 minut. Obecnie, by to zrealizować, MPK potrzebuje dwóch kierowców zamiast jednego, bo ograniczone jest zapisem układu zbiorowego, zastrzegającego, iż czas pracy kierującego w MPK nie może przekroczyć 10 godzin. W tym kontekście podnoszone są przez związkowców kwestie związane z bezpieczeństwem.

Jednak zarząd stanowczo zaznacza, iż zmiany te są planowane z pełną odpowiedzialnością, w oparciu o przepisy, które dotyczą całej grupy zawodowej kierujących. Mówią one na przykład, że kierujący może pracować do 12 godzin dziennie, ale w sumie nie więcej, niż średnio 40 godzin tygodniowo oraz gwarantują stosowne przerwy na wypoczynek. I tego zarząd chce bezwarunkowo przestrzegać. Co więcej, firma poddawana jest regularnym kontrolom Państwowej Inspekcji Pracy, która stoi na straży tych zapisów.

Innymi postulatami zarządu MPK są: zmiana jednomiesięcznego rozliczania czasu pracy na trzymiesięczny, czy też wprowadzenie indywidualnego czasu pracy - mechanizmów które pozwolą efektywniej zarządzać pracownikami; no i w końcu – utrzymania średniorocznego zatrudnienia na obecnym poziomie. Czyli wykonania większej pracy, która niewątpliwie czeka nas w związku z Euro 2012 i otwarciem nowych linii tramwajowych, bez konieczności zatrudniania dodatkowych kierujących.

Związki zawodowe w MPK nie dopuszczają takich zmian. Chcą rozmawiać o podwyżkach bezwarunkowo, a na to zarząd MPK nie wyraża zgody.