Pierwszego czerwca z torów województwa opolskiego zniknie 21 pociągów Przewozów Regionalnych. Kolejnych 8 pojedzie w skróconej relacji. Znikną bezpośrednie połączenia m.in. pomiędzy Opolem a Częstochową. Szczegółowa lista likwidowanych kursów ma być ogłoszona w najbliższych dniach.
Przedstawiciele marszałka województwa poinformowali „Kurier Kolejowy”, że cięcia w rozkładzie jazdy to efekt poszukiwania oszczędności w budżecie samorządu. - Mimo trudnej sytuacji finansowej uniknęliśmy jednak zamykania całych linii i likwidowania połączeń w godzinach szczytu – zauważa Violetta Ruszczewska z zespołu prasowego UMWO.
Cięcia kosztów
Jak zaznacza, z uwagi na spadek dochodów województwa, co wymusza dokonywanie niezbędnych oszczędności w wydatkowaniu środków budżetowych, w tym na dofinansowanie kolejowych przewozów pasażerskich, konieczne okazało się zmniejszenie ilości dotychczas realizowanych połączeń na terenie województwa opolskiego.
- Na tę trudną sytuację finansową bezpośrednio wpłynęły zwiększone koszty przewoźnika, w tym dostępu do linii, płac pracowników oraz paliwa, ale także mniejsze wpływy do budżetu województwa z podatku CIT – komentuje Ruszczewska.
Konieczna restrukturyzacja PR
Dodaje, że konieczne są działania zmierzające do znalezienia oszczędności, a to możliwe jest poprzez redukcję części połączeń w sposób zapewniający optymalną (zgodną z możliwościami finansowymi) ofertę przewozów kolejowych w regionie. Równolegle spółka kontynuuje restrukturyzację kosztów w ramach planu naprawczego.
- Dziś trudno mówić o ewentualnych przyszłych działaniach w zakresie nowej oferty przewozowej, gdyż uzależnione są one od prognoz finansowych i przyszłych dochodów województwa – ocenia Ruszczewska.
Przesiadka na autobusy
Najwięcej powodów do zmartwień będą mieli pasażerowie korzystających z pociągów łączących woj. śląskie z opolskim. Znikną bowiem bezpośrednie połączenia z Opola do Częstochowy. Zdaniem urzędników, pasażerowie w tym wypadku powinni poszukać sobie innego środka transportu.
- Mimo rezygnacji z obsługi połączeń z Opola do Częstochowy przez spółkę Przewozy Regionalne, nadal funkcjonują w tej relacji 4 połączenia pociągami dalekobieżnymi kategorii TLK spółki PKP Intercity. Do tego dochodzi również kilkanaście połączeń realizowanych przez przewoźników drogowych, kursujących trasą przez Ozimek i Lubliniec, w znacznej części pokrywającej się z linią kolejową - wylicza Ruszczewska.
Podkreśla zarazem, że realizowane połączenia regionalne ze względu na zły stan infrastruktury kolejowej i związany z tym wydłużony czas jazdy (na odcinku 93 km sięgający 159 minut) nie były atrakcyjne dla podróżnych, co przekładało się na niską frekwencję w pociągach do Częstochowy i z powrotem.