Przewoźnicy chcą likwidacji wąskich gardeł

Przewoźnicy chcą likwidacji wąskich gardeł

21 maja 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych przypomina rządowi i zarządcy infrastruktury o złym stanie infrastruktury. Tym razem w raporcie „Wąskie gardła na polskiej sieci kolejowej.”

Fot. Adam Brzozowski

Publikacja, dotycząca badań stanu infrastruktury kolejowej i największych potrzeb inwestycyjnych polskich operatorów kolejowych, ma zwrócić uwagę zarówno polskiego rządu , jak i całej grupy PKP, na niewłaściwy stan infrastruktury i zarządzanie projektami modernizacyjnymi. W ankiecie wzięli udział przewoźnicy reprezentujący 90 proc. rynku przewozów towarowych i pasażerskich w Polsce.

Samochody górą
Jakie wnioski z badania? Transport kolejowy w dalszym ciągu przegrywa z transportem drogowym, badani narzekają na 2/3 całkowitej długości sieci. Przewoźnicy nadesłali 459 zgłoszeń tzw. wąskich gardeł, czyli największych, występujących lokalnie problemów z infrastrukturą i przejezdnością. Ich główny skutek to obniżenie prędkości pociągów.

Zabacz raport ZNPK o wąskich gardłach (plik pdf)

- Wolałbym nawet, żeby stawki dostępu do infrastruktury były wyższe, ale za to przy dobrej infrastrukturze  - twierdzi Timothy Hollaway, prezes Rail Polska. – A tymczasem średnia prędkość np. przewozów towarowych to 20-30 km/h, podczas gdy w Niemczech już 50 km/h. Czas przejazdu pociągów jest bardzo istotnym utrudnieniem, szczególnie na Śląsku.

Większego nacisku!
Kolejne problemy polskiej kolei to np. ograniczona przepustowość, niski, dozwolony nacisk osiowy, czy ograniczona długość składu. Według ZNPK powinniśmy dążyć do 22,5 tony nacisku na oś na każdym szlaku z prędkością do 120 km/h.

- PKP PLK ma skłonność do obniżania parametrów eksploatacyjnych, bo przy niskiej prędkości spada również zużycie infrastruktury – wyjaśnia Rafał Milczarski, prezes ZNPK. – Natomiast w rewitalizacji sieci przeszkodę stanowią obszary Natura 2000, bo wymuszają wydłużanie procesu inwestycyjnego.

Najbardziej problematyczne trasy to, według raportu ZNPK, m.in.: linia nr 131 Chorzów Batory – Tczew, linia nr 137 Katowice – Legnica, linia nr 273 Wrocław Główny – Szczecin Główny, czy linia nr 2 Warszawa Centralna – Terespol.