Górnośląska wąskotorówka stoi przez A1

Górnośląska wąskotorówka stoi przez A1

22 maja 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Do końca czerwca nie kursują pociągi na sieci Górnośląskich Kolei Wąskotorowych. Ruszą na trasę dopiero na Industriadę.

Fot. Mariuszjbie, Wikipedia

Wznowienie kursowania pociągów przewidziane jest na 30 czerwca. W czasie odbywającej się tego dnia Industriady, czyli święta Szlaku Zabytków Techniki Województwa Śląskiego (GWK jest jednym z obiektów znajdujących się na szlaku), uruchomionych zostanie 6 par pociągów z Bytomia do Tarnowskich Gór. Przejazd ma być bezpłatny.

Nie wiadomo jeszcze jak będzie wyglądał rozkład jazdy w późniejszym terminie. – Jeśli pozyskamy dotację z Urzędu Miasta w Bytomiu, wówczas planowe kursy do Miasteczka Śląskiego ruszą 1 lipca. Wszystko będzie wiadomo 10 czerwca – mówi Kamil Czarnecki ze Stowarzyszenia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych

GKW to jedna z najstarszych nieprzerwanie działających kolei wąskotorowych na świecie. Jej pierwsze odcinki powstały w 1853 r. Impulsem do rozbudowy sieci był intensywny rozwój przemysłu na Górnym Śląsku. Kolej ta stanowiła system transportu pomiędzy setkami zakładów: kopalń, hut, elektrowni, kamieniołomów, cegielni, koksowni.

Niestety pod koniec XX wieku, wraz z upadkiem górnośląskiego przemysłu i zamykaniem kolejnych zakładów, przewozy na GKW zaczęły drastycznie spadać. Poszczególne zakłady rezygnowały z nadawania i przyjmowania towarów, skutkiem czego zaczęto zamykać i likwidować kolejne odcinki linii. Ostatnim obsługiwanym zakładem przemysłowym była Elektrownia Chorzów - ostatni transport miał miejsce 16 maja 2001 r.

Od roku 2002 głównym właścicielem GKW został Urząd Miejski w Bytomiu, a operatorem kolei - Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych. Obecnie GKW służą przede wszystkim mieszkańcom Bytomia i Tarnowskich Gór, zapewniając im, na zachowanym fragmencie dawnej rozległej sieci, dogodny transport do różnego rodzaju atrakcji turystycznych, z których najpopularniejszą jest Zalew Nakło-Chechło w Miasteczku Śląskim.