Pt47 wrócił na stare „śmieci”

Pt47 wrócił na stare „śmieci”

24 maja 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Odrestaurowany parowóz pospieszny Pt47 z numerem 13 stanął obok skarżyskiego dworca kolejowego. W ten sposób miasto nad Kamienną wzbogaciło się o kolejny obiekt muzealny i dołączyło do elitarnego grona miejscowości, w których znajdują się zabytkowe pojazdy parowe.

Fot. Zbigniew Piotr Kotarba

Niegdyś parowozy nieodzownie towarzyszyły rozwojowi kolei, jeździły także po skarżyskim węźle kolejowym. Po nadejściu ery elektryfikacji wynalazek Richarda Trevithicka, udoskonalony przez George’a Stephensona, odszedł do lamusa a ściślej do muzeów kolejnictwa, lub stał się pomnikiem tradycji kolejarskiej. Tak też się stało z parowozem pospiesznym Pt47 z numerem 13, który od kilku tygodni zdobi okolicę skarżyskiego dworca PKP.

Szukając informacji na temat parowozu udało się nam nawiązać kontakt z Michałem „Doctorem” Pawełczykiem, pasjonatem szynowych pojazdów parowych, który udostępnił szczegóły na jego temat. Pt47-13 z numerem fabrycznym 1863, jako polska konstrukcja, został wyprodukowany w Pierwszej Fabryce Lokomotyw w Chrzanowie w 1948 roku. Łącznie tego typu pojazdów do 1951 r. powstało 180 (z czego 60 w Zakładach im. H. Cegielskiego w Poznaniu).

Jego długość wraz z tendrem to 24 metry, a masa służbowa to 180 ton. Mógł ciągnąć skład o masie blisko 600 ton z prędkością do 110 km/h. Zarówno kocioł oryginalny (o numerze fabrycznym 12429) jak i obecny (z nr 12453) powstały w polskich Zakładach Babcock – Zieleniewski w Sosnowcu.

Także niezwykle ciekawie przedstawiał się przebieg służby tego parowozu. Rozpoczęła się ona 15 października 1948 roku w MD Poznań Gł. Osobowa. Blisko 14 lat później miejscem docelowym stała się stacja Bydgoszcz Główna. Następnie kolejno w latach 1968 – Tarnowskie Góry, w 1969 – Toruń Kluczyki, 1975 – Lublin, 1986 – Skarżysko – Kamienna i 1988 – Rozwadów. Po 40 latach, w październiku 1988 r. parowóz został wycofany z eksploatacji. Kilka miesięcy później skreślono go z inwentarza.

Przez następne lata zmieniały się też miejsca postoju parowozu: Zarzecze koło Dęblina, Dęblin, Bielsko – Biała (tu udostępniony został do ekspozycji) oraz wreszcie lokomotywownia Kraków Płaszów. W lipcu ubiegłego roku wrócił do Skarżyska – Kamiennej, gdzie dzięki zaangażowaniu grupy pasjonatów i dawnych kolejarzy przeszedł gruntowny remont. Ustawiony nieopodal skarżyskiego dworca PKP stanowi pomnik tradycji kolejarskich w mieście nad Kamienną.