Prezes UTK wydał 23 maja decyzję stwierdzającą naruszenie przez PKP Polskie Linie Kolejowe przepisów. Według Urzędu zarządca infrastruktury niewłaściwie naliczał opłaty dla przewoźników intermodalnych.
Treść komunikatu Urzędu Transportu Kolejowego:
Po przeprowadzeniu postępowania administracyjnego, wszczętego z urzędu w dniu 25 października 2011 r., w sprawie nieprawidłowości w naliczaniu przez zarządcę PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., przewoźnikom kolejowym realizującym przewozy intermodalne opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej, Prezes UTK wydał w dniu 23 maja 2012 r. decyzję stwierdzającą naruszenie przez PKP PLK S.A. przepisów z zakresu kolejnictwa.
W toku przeprowadzonego z urzędu postępowania administracyjnego stwierdzono naruszenie przez Zarządcę przepisów z zakresu kolejnictwa, polegające na nieprawidłowym wywiązaniu się z obowiązku określonego w art. 29 ust. 2 ustawy o transporcie kolejowym, poprzez:
I. nieprawidłowe naliczanie opłaty podstawowej za minimalny dostęp do infrastruktury kolejowej, polegające na przyznawaniu ulgi w tej opłacie niezgodnie z przepisem art. 34 ust. 2 i 2a ustawy, w ten sposób, że:
1. uzależniono przyznawanie ulgi przewoźnikom wykonującym transport intermodalny od spełnienia wymagań wprowadzonych zmianami do regulaminu przydzielania tras pociągów i korzystania z przydzielonych tras pociągów przez licencjonowanych przewoźników kolejowych w ramach rozkładów jazdy pociągów,
2. ograniczono przyznawanie ulgi przewoźnikom intermodalnym w wyniku braków formalnych w dokumentach przewozowych, podczas gdy obowiązek sprawdzenia tych dokumentów spoczywa na PKP PLK S.A.;
II. wprowadzenie zmian do regulaminu bez uprzedniej konsultacji z przewoźnikami kolejowymi;
III. zamieszczanie w umowach o korzystanie z przydzielonych tras pociągów, sprzecznych
z przepisami regulaminu, zasad naliczania ulgi oraz niezamieszczanie w umowach zasad postępowania i regulowania zobowiązań w przypadku powstania przeszkód w wywiązywaniu się z zobowiązań wynikających z umowy.
Prezes UTK wyznaczył termin na usunięcie wskazanych nieprawidłowości dotyczących rjp 2011/2012, jak poniżej:
1. dla nieprawidłowości wymienionych w punktach: A.I.1.2), A.I.2. i A.III sentencji decyzji – do 120 dni od daty dostarczenia decyzji;
2. dla nieprawidłowości wymienionych w punkcie II sentencji decyzji – niezwłocznie od daty dostarczenia decyzji;
Prezes UTK, mając na względzie interes społeczny, nadał decyzji w całości rygor natychmiastowej wykonalności, na podstawie art. 13 ust. 6a ustawy o transporcie kolejowym. Nadając decyzji rygor natychmiastowej wykonalności, Prezes UTK kierował się przede wszystkim koniecznością zabezpieczenia interesu społecznego jakim jest zapewnienie bezpieczeństwa, jakości
i konkurencyjności transportu kolejowego, w szczególności poprzez zapewnienie równego traktowania przewoźników kolejowych oraz poprawności ustalania opłat.
Stronie niezadowolonej z niniejszej decyzji przysługuje prawo zwrócenia się z wnioskiem
o ponowne rozpatrzenie sprawy do organu wydającego decyzję, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji (art. 127 § 3 w związku z art. 129 Kpa).