Urząd Transportu Kolejowego opublikował analizę rynku kolejowych przewozów intermodalnych. W dokumencie szczegółowemu przeglądowi poddano najważniejsze zagadnienia dotyczące intermodalu w Polsce oraz Europie.
W raporcie znajdują się informacje o stanie polskiej branży kolejowej w sferze transportu intermodalnego. Dokument przybliża problematykę funkcjonowania tego sektora oraz umożliwia określenie kierunków pobudzenia i dalszego rozwoju przewozów kombinowanych.
Obszernej analizie poddano m. in. strukturę przewozów kolejowych w Polsce w latach 2003-2011, stan infrastruktury punktowej i liniowej, strukturę wiekową i ilościową taboru kolejowego oraz wysokość stawek za dostęp do infrastruktury i ich wpływ na dynamikę rozwoju rynku. Ponadto przedstawiono największe problemy i bariery rozwoju rynku, dokonano oceny mocnych i słabych stron transportu kolejowego oraz zaprezentowano opinie przewoźników na temat znaczenia i wpływu podejmowanych działań rozwojowych na kształtowanie przewozów intermodalnych.
We wnioskach UTK stwierdził, że pomimo licznych atutów (jak np. tranzytowe położenie Polski) oraz dynamice wzrostu przewozów intermodalnych, ich udział w ogólnym wolumenie transportowym jest nadal nieznaczny. Przewozy intermodalne w Polsce stanowią zaledwie 2,37 proc. transportowanej koleją masy towarowej oraz 4,53 proc. wykonanej przy jej przewozie pracy przewozowej, co w porównaniu z innymi krajami stawia Polskę na jednym z ostatnich miejsc w Europie.
Analiza rynku kolejowych przewozów intermodalnych
Przyczyn takiego stanu rzeczy należy upatrywać m. in. w niskiej jakości infrastruktury przy jednoczesnym wysokim koszcie dostępu dla transportu kolejowego, braku odpowiedniej polityki wsparcia tego segmentu rynku, słabej jakości infrastruktury terminalowej oraz znaczącemu spadkowi roli transportu kolejowego względem przewozów w drogowych.
Szansą na usunięcie barier uniemożliwiających dalszy rozwój przewozów w systemie intermodalnym może być m.in. obniżenie stawek za dostęp do infrastruktury poprzez stosowanie szeroko rozumianych ulg lub zastosowanie preferencyjnych warunków dla pociągów kontenerowych, w tym takich, które zachęcą przewoźników do realizacji przewozów w komunikacji krajowej na krótkie odległości. Niezmiernie ważnym elementem dalszego rozwoju tego segmentu rynku jest stworzenie warunków przewidywalności kosztów ponoszonych w dłuższej perspektywie czasu przez przewoźników kolejowych.
Ważnym elementem jest zapewnienie stabilności stawek za dostęp do infrastruktury liniowej oraz wprowadzenie jednolitego sposobu przyznawania ulg w opłacie dla pociągów intermodalnych, niezależnie od rodzaju składu pociągu np. zawierającego w składzie próżne wagony kolejowe. Segment przewozów kombinowanych w Polsce wymaga również zrównoważonego rozwoju poprzez nakłady inwestycyjne np. w terminale kontenerowe, centra logistyczne i tabor, jak i sprawnych programów wsparcia o horyzoncie, co najmniej kilkunastoletnim.