Transport miejski Poznań ma już 45 Solarisów Tramino

Poznań ma już 45 Solarisów Tramino

28 maja 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Ostatni z zamówionych, nowoczesnych tramwajów Solaris Tramino wjechał dziś do hangaru Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Poznaniu. Pociąg numer 559 stanął obok numeru 515 – pierwszego z dostarczonych Solarisów, które w 2011 r. rozpoczęły pracę w Poznaniu.

Fot. Grzegorz Okoński

Do tej pory Solarisy przejechały już ponad 1,2 mln km tras w stolicy Wielkopolski.

Kontrakt MPK z firmą Solaris Bus&Coach w podpoznańskim Bolechowie został podpisany w dniu 23 listopada 2009 roku. Jak informuje Solange Olszewska, współwłaścicielka firmy Solaris, nie było łatwo wygrać przetargu, ale udało się – Solaris dostarczył pierwsze swoje autobusy miejskie właśnie do poznańskiego MPK a później teraz kontynuował tę tradycję.

Kontrakt opiewał na 40 sztuk, później podpisano dodatkową umowę zwiększającą tę ilość o pięć dalszych tramwajów. Wszystkie miały być dostarczone do końca maja tego roku – dziś kilka dni przed terminem udało się to wypełnić. Poznańskiemu przewoźnikowi udało się uzyskać unijne dofinansowanie ze środków Funduszu Spójności w ramach Działania 7.3 Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, i podpisał umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych 4 lutego 2011 roku. Początkowo dofinansowanie na zakup nowoczesnych tramwajów niskopodłogowych miało opiewać na 50 proc. kosztów kwalifikowanych projektu o łącznej wartości 156,78 mln zł, jednak w końcu ubiegłego roku zwiększono je do 59 proc., czyli do 185,75 mln zł.

Oprócz tramwajów MPK kupiło wówczas specjalistyczne wyposażenie zajezdni wraz z oprzyrządowaniem i narzędziami i pakietem naprawczym – częściami zamiennymi i materiałami do planowanych przeglądów okresowych.

Tramwaje są klimatyzowane, przestronne i chwalone przez pasażerów. Solange Olszewska również przyznała wczoraj, że z zadowoleniem słyszy, że sprawują się bardzo dobrze i nie ulegają awariom. Mają długość 31,9 m, szerokość 2,4 m i napędzane są czterema niezależnymi silnikami trakcyjnymi o mocy 105 kW każdy. Mają sześć wejść, a wysokość podłogi w rejonie drzwi, nad torowiskiem wynosi  350 mm. Zabierają do 229 pasażerów.