Nowe oblicze dworca Warszawa Wschodnia

Nowe oblicze dworca Warszawa Wschodnia

30 maja 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Przestronny, funkcjonalny, z nową aranżacją przestrzeni – w taki sposób prezentuje się dworzec kolejowy Warszawa Wschodnia. Po dwóch latach remontu obiekt został ponownie oddany do użytku.

Fot. Dominik Skudlarski

Wcześniej śmierdzący, brudny z krzywymi peronami i przeciekającymi dachami, dziś wypełniony szkłem, aluminium i stalą. W pełni przystosowany do obsługi pasażerskiej. 29 maja nastąpiło oficjalne otwarcie dworca Warszawa Wschodnia.

Całodobowe kasy
W trakcie modernizacji wymieniono niemal wszystko. Przebudowano węzły sanitarno-kanalizacyjne, pojawiła się nowa posadzka. Zmieniona została cała instalacja elektryczna i techniczna. Kasy biletowe zostały cofnięte, dzięki czemu powiększono halę główną. Wprowadzono nową organizacji ruchu pasażerów na stacji. Na noc hala będzie zamykana, natomiast kasy pozostaną czynne przez całą dobę.

Zwiększono też poziom bezpieczeństwa. Obiekt został wyposażony w nowe systemy przeciwpożarowe, informacji oraz nagłośnienia. Na stacji zamontowanych zostało ok. 60 kamer oraz 6 wind.

W obiekcie znajdą się m.in. przechowalnia bagażu, strefa VIP spółki PKP Intercity oraz punkt informacyjny „Service Point”. Oprócz części przeznaczonej dla obsługi pasażerskiej przewidziano także część komercyjną.

„Wyspa kawowa”
- Toalety, automaty, kioski, sklep. Sukcesywnie będziemy wprowadzać kolejnych najemców, jednak jak powiedział wielki architekt Arseniusz Romanowicz: „Kolej musi mieć czas na wprowadzenie ludzi. Pierwszeństwo ma bezpośrednia obsługa podróżnych”  – tłumaczy Anna Rosiek z PKP S.A. – Jednak już pierwsi z usługodawców odebrali klucze. Powoli zaczyna wprowadzać się apteka. Na środku hali pojawi się też „wyspa kawowa” – dodaje.

Dworzec Warszawa Wschodnia stanie się kolejnym miejscem, w którym podróżni będą mogli obcować ze sztuką. Pomoże temu „Galeria Open” – Tego byśmy chcieli, tak nam się marzy. Dworzec jest tym miejscem, gdzie zderzają się poglądy, wizje. Podróżujemy pociągami z różnymi osobami, jeszcze innych spotykamy na peronach, przy kasach i w poczekalniach. Są to ludzie, którzy przy okazji odwiedzenia dworca mogą zaznajomić się ze sztuką, podyskutować – przekonuje Anna Rosiek.

Węzeł przesiadkowy
Zmienił się nie tylko sam dworzec. Nowego wygląda nabiera również otoczenie budynku. Odświeżeniu podlegają przejścia podziemne oraz perony. Trwa uruchamianie nowego systemu wyświetlaczy peronowych. Oprócz tego Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie przeprowadził remont obu pętli autobusowych (od strony ul. Kijowskiej oraz Lubelskiej). Dodatkowo od strony ul. Lubelskiej wybudowany został dworzec autobusów podmiejskich i dalekobieżnych, który w ciągu doby będzie obsługiwał ponad 100 autobusów na liniach ZTM oraz ponad 170 kursów przewoźników prywatnych.

Wykonawcą remontu dworca Warszawa Wschodnia była firma Strabag. Całkowity koszt inwestycji to blisko 60 mln zł. Fundusze pochodzą ze środków własnych PKP S.A. oraz budżetu państwa. – Wiele dworców zmieniło swoje oblicza. Wiele z nich zostało już na nowo udostępnionych ludziom. Chcemy, aby żyły także artystycznie, choćby przez wystawy. Ale priorytetem cały czas pozostaje obsługa pasażerska – wyjaśnia Łukasz Kurpiewski – rzecznik Grupy PKP. – Już niebawem czekają nas kolejne otwarcia, Wrocław, Gdynia, Kutno. Modernizacja dworców to inwestycja w przyszłość – dodaje Kurpiewski.

Zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć z otwarcia

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Kolej TV - najnowszy odcinek! (29.05) Kolej TV - najnowszy odcinek! (29.05)
Następny artykuł Otwarto dworzec kolejowy w Łańcucie Otwarto dworzec kolejowy w Łańcucie