Zębate lokomotywy Stadlera w Brazylii

Zębate lokomotywy Stadlera w Brazylii

07 czerwca 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Brazylijski przewoźnik towarowy MRS Logistica podpisał umowę ze Stadlerem na dostawę 7 lokomotyw dostosowanych do zębatych linii kolejowych. Pojazdy będą kursować między Sao Paolo a portem w Santos. Wartość kontraktu wynosi 60 mln franków szwajcarskich.

Fot. Mschnider, Wikimedia

Pierwsze dwa pojazdy zostaną przetransportowane w najbliższych tygodniach. Ze Szwajcarii pojadą one do Antwerpii a stamtąd do Brazylii.

Kolej zębata jest to kolej z dodatkową szyną zębatą umieszczoną między szynami, na którą oddziałują zębate koła napędowe i hamujące taboru trakcyjnego. Pociągi kursujące po tego rodzaju liniach mogą pokonywać trasę o dużych nachyleniach torów. Taką jest właśnie linia do Santos.

Jest kilka odmian kolei zębatej. Ta brazylijska opiera się na systemie Abta. Oznacza to, że zębatka jest podwójna, przesunięta o pół fazy. Ponadto,  umożliwia głębokie zaczepienie koła zębatego pojazdu w każdej fazie obrotu. Jest to bardzo istotne, gdyż lokomotywy Stadlera będą kursować z ciężkimi wagonami towarowymi przewożącymi głównie rudy żelaza.

Tor kolei zębatej w systemie Abta, Fot. Julo, Wikimedia

Lokomotywa ma długość 19 metrów i moc 5000 kW. Będzie przystosowana do torów o szerokości 1600 mm. Jej siła pociągowa wynosi 760 kN. Jest to największa i najpotężniejsza lokomotywa tego rodzaju, jaką kiedykolwiek widział świat, o 5 proc. bardziej wydajna niż tradycyjne lokomotywy. Pozwala na transport ładunków po torach o 25-procentowym nachyleniu. Pojazdy są czteroosiowe i posiadają dwa wózki. Są zasilane prądem stałym o napięciu 3kV. Dodatkowo mają możliwość odzyskiwania energii z sieci trakcyjnej.

Peter Spuhler, prezes i właściciel Stadler Rail Group, jest zadowolony z udanej budowy tego unikalnego pojazdu. - Jesteśmy dumni, że zbudowaliśmy najsilniejszą lokomotywę zębatą na świecie. Dzięki naszym doświadczonym zespołom inżynierów, jesteśmy w stanie zaoferować klientom rozwiązania dla ich indywidualnych potrzeb – mówi Spuhler.

Kolejowy przewoźnik z Brazylii świadczy przewozy towarowe na liniach o długości 1643 km. Obsługuje połączenia do trzech najważniejszych portów morskich w tym kraju: Santos. Rio de Janeiro oraz Itaguai.