Nie było wspomnień i uroczystości w PKP, które 20 lat temu wprowadziło polską kolej do międzynarodowej sieci połączeń kolejowych Eurocity. Nie było wspomnień i uroczystości w PKP Intercity, które jako jedyny przewoźnik w czasach współczesnych uruchamia pociągi Eurocity.
- Obecnie jesteśmy skupieni na zapewnieniu jak najlepszej usługi, zarówno zagranicznym, jak i krajowym kibicom. W ten sposób chcemy uczcić ten jubileusz, dowożąc ich punktualnie i bezpiecznie na mecze i z powrotem - mówi Beata Czemerajda, z biura prasowego PKP Intercity.
Eurocity to międzynarodowa sieć pociągów, której debiut nastąpił 31 maja 1987 r. Jest to najwyższa kategoria dziennych pociągów międzynarodowych, a także jedyna w Polsce kategoria pociągów kwalifikowanych dziennych, która nie zmieniła się w ciągu ostatnich 20 lat. Pociągi IC zastąpiono EIC, pociągi Ex na pewien czas całkowicie znikły.
Przypominamy najważniejsze wydarzenia z historii Eurocity:
31 Maj 1992
- W swój pierwszy kurs rusza EC "Berolina" Warszawa - Berlin - Warszawa
23 Maj 1993
- Do EC "Berolina" na trasie Warszawa - Berlin - Warszawa dołącza EC "Varsovia"
- EX "Sobieski" Warszawa - Wiedeń - Warszawa uzyskuję najwyższą kategorię EC
1 Czerwiec 1997
- Do pociągu EC "Sobieski" na stacji Petrovice u Karvine włączano i wyłączano grupę wagonów z i do Krakowa
- IC "Polonia" Warszawa - Budapeszt przez Bratysławę - Warszawa uzyskuję najwyższą kategorię EC
24 Maj 1998
- Do EC "Berolina", EC "Varsovia" na trasie Warszawa - Berlin - Warszawa dołącza EC "Paderewski"
- IC "Posnania" Poznań - Berlin - Poznań uzyskuję najwyższą kategorię EC
Październik 2001
- Pociągi Eurocity "Berolina", "Paderewski", "Posnania", "Varsovia" zostają włączone do nowo powstałej sieci "BWE" Berlin - Warszawa Express pociągi w dalszym ciągu mają zaszczyt należeć do kategorii Eurocity
15 Grudzień 2002
- EX "Praha" Warszawa - Praga - Warszawa uzyskuję najwyższą kategorię EC
- W trakcie obowiązywania rozkładu jazdy 2002/3 dla EC BWE Poznań - Berlin - Poznań ograniczono terminy kursowania
14 Grudzień 2003
- Do pociągu EC "Polonia" na stacji Breclav włączano i wyłączano grupę wagonów z i do Wiednia
12 Grudzień 2004
- Likwidacja EC "BWE" Poznań - Berlin - Poznań
Wrzesień 2005
- EC "Polonia" likwidacja kursów do Budapesztu, pociąg kursuje w relacji Warszawa - Wiedeń - Warszawa
11 Grudzień 2005
- Ograniczenie terminów kursowania dla grupy wagonów z i do Krakowa Głównego włączanej/wyłączanej do EC "Sobieski"
10 Grudzień 2006
- IC "Wawel" Kraków - Berlin/Hamburg - Kraków uzyskuję najwyższą kategorię EC
- Nowy pociąg EC "Comenius" Kraków - Praga/Wiedeń - Kraków
- Likwidacja grupy wagonów do i z Krakowa w pociągu EC "Sobieski" w zamian pociąg EC Comenius prowadzi grupę wagonów do Wiednia wyłączaną/Włączaną w Bohuminie na pociąg EC "Polonia"
9 Grudzień 2007
- Nowy pociąg EC "Józef Bem" Warszawa - Budapeszt - Warszawa
- Powrót EC BWE Poznań - Berlin - Poznań w wybranych terminach w czasie obowiązywania rozkładu pociąg zlikwidowano
14 Grudzień 2008
- Likwidacja EC "Józef Bem"
13 Grudzień 2009
- Wydłużenie EC "Polonia" do stacji Villach;
- Likwidacja EC Comenius - Kraków traci połączenie z Pragą i Wiedniem
12 Grudzień 2010
- EC "Praha" prowadzi grupę wagonów do i z Budapesztu przez Bratysławę grupa ta na odcinku Bohumin - Budapeszt - Bohumin kursowała w pociągu EC Moravia;
- Nowy pociąg "EC Alois Negrelli" Szczecin - Praga p. Berlin - Szczecin;
- Nowa, czwarta para pociągów EC "BWE" Warszawa - Berlin - Warszawa
1 Czerwiec 2012
- Likwidacja EC Alois Negrelli
6 Czerwiec 2012
Artykuł powstał we współpracy Kuriera Kolejowego z Adamem Krynickim z Forum Kolejowe Sprawy.