Początek palowania na linii Kraków-Katowice

Początek palowania na linii Kraków-Katowice

12 czerwca 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Między Zabierzowem a przystankiem/stacją Kraków Mydlniki z początkiem maja przeprowadzono palowanie słupów trakcyjnych. – Prace przebiegały sprawnie i bez zakłóceń – zapewnia dyrektor projektu Janusz Pluta.

Fot. PKP PLK

Wykonawca modernizacji odcinka linii E30 (Sosnowiec Jęzor – Kraków) od Krzeszowic do Krakowa Głównego Towarowego uzyskał 5 kwietnia 2012. od wojewody małopolskiego pozwolenie na budowę „z rygorem natychmiastowej wykonalności” dla szlaku Zabierzów – Kraków Mydlniki.

Konsorcjum, którego liderem jest Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury, przeprowadziło prace w dniach 23 kwietnia – 10 maja.

– W ramach zamknięć torowych pracownicy wykonali palowanie 33 fundamentów słupowych przy torze nr 1, a przy torze nr 2 – palowanie 26 tego typu elementów. W ramach tych robót zabudowano również 20 słupów trakcyjnych – wylicza Janusz Pluta, dyrektor projektu z PKP Polskich Linii Kolejowych. – Roboty wykonywał zespół 15 pracowników PKP Energetyka S.A. przy wykorzystaniu lekkiego pociągu sieciowego i palownicy. Roboty przebiegły sprawnie i bez zakłóceń w ramach planowanych zamknięć torowych w godzinach 8-18 – dodaje.

Kilka dni później, konsorcjum prowadzące modernizację na tym odcinku uzyskało też pozwolenie na budowę wszystkich obiektów na szlaku. Prace będą jednak musiały zostać wstrzymane ze względu na mistrzostwa Europy w piłce nożnej EURO 2012. Zgodnie z umową, oba tory na linii E30 muszą być przejezdne.

- Przez miesiąc wykonawca będzie mógł prowadzić jedynie roboty, które nie mają wpływu na prowadzenie ruchu pociągów. Większe prace zaczną się w lipcu, po mistrzostwach piłkarskich – podkreśla Rafał Maras, kierownik kontraktu na linii E30 z PKP Polskich Linii Kolejowych.

Modernizacja linii E30 z Sosnowca Jęzora do Krakowa Towarowego  polega na całkowitej przebudowie lub wymianie  wszystkich elementów infrastruktury kolejowej. W praktyce wiąże się to
z budową od nowa wszystkich torów, peronów, wiaduktów, systemu sterowania ruchem kolejowym, oświetlenia czy sieci trakcyjnej. Przewidywany koszt modernizacji linii liczącej ponad 58 km to około 1,4 mld zł netto.

Zakończenie robót, prowadzonych w systemie „projektuj i buduj”, planowane jest na czerwiec 2014 r.

Linia kolejowa E30, której częścią jest trasa Sosnowiec Jęzor – Kraków Towarowy, to część III Paneuropejskiego Korytarza Transportowego, który biegnie z Drezna przez Wrocław, Opole, Katowice, Kraków, Medykę i Lwów do Kijowa. Polski odcinek tej linii liczy 677 km i łączy najważniejsze ośrodki ekonomiczne południowej Polski: Dolny Śląsk, Górny Śląsk, Małopolskę i Podkarpacie.
Celem modernizacji linii E30 jest dostosowanie stacji i szlaków do warunków technicznych, wynikających z umów AGC i AGTC dla korytarzy transportowych, tj. do kursowania pociągów pasażerskich z taborem klasycznym z prędkością maksymalną 160 km/h i pociągów towarowych
z prędkością maksymalną 120 km/h.

Inwestycja jest realizowana w ramach POIiŚ 7.1-11.1 „Modernizacja linii kolejowej E30, etap II, odcinek Zabrze – Katowice – Kraków”. Projekt ubiega się o finansowanie przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.