SIP w Warszawie wciąż nie jest skończony

SIP w Warszawie wciąż nie jest skończony

21 czerwca 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

System Informacji Pasażerskiej miał wprowadzić nowoczesność na stołecznych stacjach. Jednak w stworzonym niedawno systemie, wyświetlane informacje o przyjazdach i odjazdach pociągów wciąż pozostawiają wiele do życzenia.

Fot. Dominik Skudlarski

O trudnościach przy uruchomieniu systemu SIP na stacjach Warszawa Wschodnia i Zachodnia pisaliśmy wielokrotnie. Ostatnio 9 czerwca, czyli dzień po rozpoczęciu EURO 2012. Informowaliśmy wówczas, że system jest wciąż testowany. Aktualnie sytuacja wygląda podobnie: wyświetlane nazwy stacji nachodzą na siebie, nazwy części stacji wyświetlane są w całości, inne dziwnym skrótem, lub z błędami (np. „Sule.jówek”). Poza tym, w Warszawie Zachodniej wyświetlane informacje nie są skoordynowane, z nowym, automatycznym systemem zapowiedzi głosowych.

Na peronach wciąż dyżurują pracownicy TK Telekom, którzy monitorują działanie systemu. Wysłaliśmy do TK Telekom pytania, m.in. o to, z czego wynikają trudności i kiedy można spodziewać się zakończenia testu systemu. Gdy otrzymamy odpowiedzi, niezwłocznie zamieścimy je w portalu.

Zapytaliśmy o problemy z systemem również zamawiającego, czyli PKP Polskie Linie Kolejowe. Jak poinformował nas Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy spółki, system nie został jeszcze odebrany.

- Działa w trybie eksploatacyjnym, ale na bieżąco jest monitorowany przez wykonawcę, który odnotowuje ewentualne pomyłki i wprowadza zmiany. Podczas szczególnej intensywności ruchu kolejowego wzmocniona jest również obsada operatorów w miejscach obsługi systemu. Wykonawca przeprasza za zaistniałe niedogodności, szczególnie pasażerów. Zapewnia, że dokłada wszelkich starań, aby wdrożenie nowego systemu przebiegło jak najsprawniej i powodowało jak najmniej niedogodności dla pasażerów – informuje Siemieniec.

Według rzecznika, PKP PLK otrzymują od TK Telekom informacje, że system jest monitorowany a ewentualne błędy są naprawiane.

Spytaliśmy o problemy z wdrażaniem systemów informacji pasażerskiej praktyka, Jarosława Kowalskiego, dyrektora IT w spółce Dworzec Polski. Uważa on, że firmom kolejowym wciąż brakuje doświadczenia we wdrażaniu dużych, zaawansowanych systemów łączących techniki informatyczne i telekomunikacyjne.

Komentarz Jarosława Kowalskiego na temat wdrożeń systemów SIP/SID

System został zamontowany przez konsorcjum firm TK Telekom i Solari di Udine. Inwestycja warta 12,41 mln zł podzielona została na dwa etapy. Pierwszy obejmował instalację systemu na stacji Warszawa Wschodnia, a drugi na stacji Warszawa Zachodnia. Prace montażowe zakończyły się zgodnie z planem, czyli 30 maja.

Komentarz Michała Beima, eksperta Instytutu Sobieskiego