Rosjanie inwestują w lokomotywy na gaz

Rosjanie inwestują w lokomotywy na gaz

25 czerwca 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Koleje Rosyjskie oraz Sinara Group podpisały umowę na produkcję i dostawę turbin gazowych dla lokomotyw GT1h.

Fot. RŻD

22 czerwca w Petersburgu w ramach Petersburskiego Międzynarodowego Forum Gospodarczego prezes Kolei Rosyjskich Władimir Jakunin oraz prezes Sinara Group Dmitrij Pumpyansky podpisali umowę na produkcję i dostawę turbin zasilanych gazem ziemnym dla lokomotyw typu GT1h.

Według umowy produkcja tych energooszczędnych lokomotyw nowej generacji będzie się odbywać w Rosji. Do roku 2020 ma powstać łącznie 40 pojazdów, razem z infrastrukturą „naziemną”, służącą do tankowania lokomotyw skroplonym gazem ziemnym.

Lokomotywy GT1h wyprodukują należące do grupy Sinara Ludinowskie Zakłady Produkcji Lokomotyw.

Kontrakt przewiduje dostawę prototypowej lokomotywy z turbiną gazową jeszcze przed 1 sierpnia 2012. Jeśli testy eksploatacyjne potwierdzą techniczne i ekonomiczne parametry deklarowane w specyfikacji, Koleje Rosyjskie podpiszą do 1 stycznia 2014 kolejną umowę na dostawę 39 kolejnych lokomotyw do końca roku 2020.

Lokomotywa gazowa dla Kolei Rosyjskich ma zostać zbudowana z zastosowaniem nowoczesnych, energooszczędnych rozwiązań technicznych oraz spełniać wszelkie normy dotyczące jakości i bezpieczeństwa. Zastosowanie nowoczesnej turbiny gazowej ma zapewniać minimalny wpływ na środowisko.

Dzieje tego całkowicie nowego w Rosji typu lokomotyw sięgają grudnia 2006 roku, kiedy to Koleje Rosyjskie i Biuro Projektowe Kuzniecowa zawarły umowę o wspólnej produkcji lokomotywy napędzanej turbiną gazową. Wtedy też specjaliści stworzyli gazową turbinę silnika NK-361 oraz blok zasilania trakcyjnego dla przyszłej lokomotywy. Natomiast jej prototyp powstał w woronieskich Zakładach Napraw Lokomotyw.

Jest to pierwsza na świecie lokomotywa, której napęd stanowi turbina na skroplony gaz ziemny. Jej przeznaczeniem jest prac na niezelektryfikowanych liniach kolejowych. Składa się z dwóch członów. Pierwszy obejmuje blok turbiny i zasilania, drugi – zbiornik na 17 ton paliwa. Po całkowitym napełnieniu pozwala starcza na przejechanie 750 km. Maksymalna moc turbiny gazowej to 8300 kW, przy masie całkowitej lokomotywy wynoszącej 300 ton. Lokomotywa jest w stanie prowadzić pociągi towarowe z prędkością do 100 km / h.