Transport miejski Poznań: nowy układ tramwajowy

Poznań: nowy układ tramwajowy

26 czerwca 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Już niebawem powinny ruszyć prace nad budową nowego układu komunikacyjnego w rejonie dworców kolejowego i autobusowego, „połączonych” w ramach jednego wielkiego obiektu, wraz z centrum handlowo-rozrywkowym Poznań City Center i wielopoziomowym parkingiem.

Fot. K. Lesińska, MPK Poznań

Przebudowie ulegnie wjazd na teren niedawnych tzw. Wolnych Torów, czyli do obu nowych dworców, a pasażerowie podróżujący komunikacją miejską otrzymają w tym miejscu przystanek tramwajowy. Przebudowie ulegnie skrzyżowanie ulic Matyi i Towarowej, aż do początku ulicy Przemysłowej. Ponadto na tym etapie prac dojdzie również do budowy  nowego przejścia podziemnego na wysokości budynku Delta wraz z nowym przystankiem tramwajowym. Przedłużona zostanie ulica ks. Jakuba Wujka i powstaną wewnętrzne drogi dojazdowe, ścieżki rowerowe, chodniki i parking rowerowy.

- Obecnie trwa formalne przygotowanie inwestycji, dokonywane są również podziały i wymiany gruntów należących do miasta i skarbu państwa – mówi Przemysław Terlecki, rzecznik inwestora, spółki TriGranit Development Corporation. – Wiadomo jednak, że w uzgodnieniu z władzami Poznania budowa nowych dróg podzielona zostanie na dwa etapy realizowane w ramach procedury Zezwolenia na Realizację Inwestycji Drogowej. Do końca czerwca do wydziału architektury UM powinien trafić wniosek o pozwolenie na realizację pierwszego etapu obejmującego  przebudowę skrzyżowania i budowę nowego przejścia  podziemnego oraz przystanku tramwajowego.

Przebieg prac uzależniony jest od linii tramwajowej także w innym miejscu. Wiadomo bowiem, że ruszą planowo pod koniec roku, jeśli zostaną dotrzymane terminy realizacji przedłużenia trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju.

W czasie robót przed dworcami zostanie podniesiony poziom gruntu nad projektowanym skrzyżowaniem i przystankiem tramwajowym, aż o półtora metra. Kierowcy będą zatem musieli dostosować się do nowej organizacji ruchu na skrzyżowaniu ulic Stanisława Matyi i Towarowej. Utrudnienia w ruchu nie powinny – jak szacuje TriGranit - trwać dłużej jak 3-4 miesiące. Ponadto w 2013 r. powinny rozpocząć się prace nad budową dróg wewnętrznych i dojazdów na terenie samych Wolnych Torów: ten układ zakończy się rampą prowadzącą do parkingu lokowanego nad torowiskiem; co ciekawe ruszyły już prace związane z budową rampy.