Pociągi WKD będą jeździć co 5 minut

Pociągi WKD będą jeździć co 5 minut

26 czerwca 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Ponad 57,8 mln zł dostanie Warszawska Kolej Dojazdowa od rządu Szwajcarii. Za te pieniądze kupi nowe, jednosystemowe pojazdy i zainstaluje SIP oparty o GPS.

Fot. Michał Wójcicki

Szwajcaria nie należy do Unii Europejskiej. Mimo to również chce mieć swój udział w rozwoju biedniejszych regionów wspólnoty. Na ten cel rząd Konfederacji Szwajcarskiej wyłożył prawie 1 mld franków szwajcarskich. – Połowa tej sumy zostanie przeznaczona dla Polski – mówi marszałek województwa Mazowieckiego Adam Struzik. – Organizacja przewozów na terenie aglomeracji jest wyzwaniem. Urząd Marszałkowski, współpracując z władzami stolicy, stara się jak najwięcej inwestować w spółki kolejowe, które są jego własnością. Środki unijne praktycznie już się skończyły zatem w sukurs przychodzi Szwajcarsko-Polski Program Współpracy (SPPW) – dodaje.

Dzięki szwajcarskiej pomocy Warszawska Kolej Dojazdowa zakupi 6 nowych składów, a także zbuduje system informacji pasażerskiej i monitoringu na stacjach kolejki. Projekt będzie wdrażany w latach 2012-2016.

Jak mówi prezes zarządu spółki, Grzegorz Dymecki, informacja pasażerska będzie oparta na aktywnym przekazywaniu informacji zebranych przez GPS zainstalowane w pociągach. Dzięki temu pasażerowie otrzymają informację dotyczącą rzeczywistej godziny przyjazdu pociągu. Natomiast dzięki nowym, sześciu pociągom podmiejska kolejka będzie mogła pokusić się o jazdę w godzinach porannych szczytów z częstotliwością co 5 minut! Całkowity koszt inwestycji wyniesie 124,7 mln zł, z czego środki SPPW wyniosą ponad 57,8 mln zł.

– Przetarg na nowe składy zostanie ogłoszony w drugiej połowie 2013 roku, bądź na początku 2014 – powiedział Kurierowi Kolejowemu prezes Grzegorz Dymecki. – Tak długa zwłoka jest spowodowana naszymi planami przejścia na nowe, wyższe napięcie zasilania pociągów. Chcemy, by te nowe pociągi były jednosystemowe. Natomiast pozostałe parametry będą zbliżone do tych z poprzednich przetargów. Cała szóstka powinna być już na torach do końca 2014 r. – dodaje.

Natomiast sama zmiana napięcia w sieci WKD nastąpi być może już w przyszłym roku. Przetarg na przebudowę podstacji kolejki w Grodzisku i Pruszkowie będzie rozpisany na jesieni 2012 r.

Dofinansowanie dla WKD pochodzące właśnie od rządu Szwajcarii ma też jeszcze inny aspekt. Jak podkreślił dyrektor SPPW, Heinz Kaufmann sukces szwajcarskich systemów komunikacji publicznej polega na integracji różnych jej elementów. – Przykładem podejścia do tego problemu w Polsce jest ostatnio oddana do użytku bocznica kolejowa do lotniska na Okęciu – mówi dyrektor Kaufmann.