KŚ obsłużą 43 relacje za 150 mln zł

KŚ obsłużą 43 relacje za 150 mln zł

27 czerwca 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Koleje Śląskie przygotowują się do zapowiadanego przez Adama Matusiewicza, marszałka województwa śląskiego, przejęcia wszystkich połączeń kolejowych od Przewozów Regionalnych. Spółka opracowuje już rozkład jazdy 2012/2013.

Fot. Krzysztof Kuś

- Od dłuższego czasu wspólnie z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi konstruujemy rozkład jazdy pociągów. Prace są bardzo zaawansowane. Uzgodnione jest już 80 proc. wszystkich połączeń, które będziemy realizować od 9 grudnia – mówi Marek Worach, prezes KŚ.

Śląski zakład PR dysponuje 103. elektrycznymi zespołami trakcyjnymi oraz trzema lokomotywami. Koleje Śląskie mają zaś tylko 19 pojazdów (i jeden w naprawie). Nasuwa się pytanie, skąd spółka weźmie potrzebny tabor. Według prezesa Woracha, wkrótce do przewoźnika mogą trafić kolejne składy. - Jesteśmy w trakcie zamawiania jednego EZT po naprawie głównej wraz z modernizacją. W najbliższych dniach ogłosimy kolejne przetargi na zakup taboru. W wyniku tych postępowań pozyskamy w sumie kilkadziesiąt nowych i używanych pociągów. W pierwszej kolejności zostanie ogłoszony przetarg na zakup 10 nowych EZT-ów – wyjaśnia Marek Worach.

PR nie sprzedadzą ezetów?
Poza zakupami taboru przygotowywanymi przez przewoźnika, jego właściciel, czyli samorząd województwa śląskiego, także pozyskuje pojazdy dla KŚ. Aktualnie trwa przetarg na dostawę 15 używanych ezetów. Prawdopodobnie nie wystartują w nim Przewozy Regionalne z którymi od dawna były już prowadzone rozmowy o przejęciu taboru.

- Takie rozmowy były prowadzone już rok temu. Otrzymaliśmy jednak od Przewozów Regionalnych odpowiedź negatywną. W związku z tym nie spodziewamy się, aby w obecnej sytuacji coś w tej kwestii się zmieniło – tłumaczy Worach. - Zapewniam, że spółka Koleje Śląskie na początku przyszłego roku będzie dysponować odpowiednią ilością składów do obsługi połączeń w województwie śląskim. Chcę też podkreślić, że będziemy uruchamiać ponad 600 pociągów w ciągu doby, czyli o 100 więcej niż obecnie – dodaje.

Aby obsłużyć dużą liczbę połączeń, KŚ potrzebują pracowników. Rekrutacja już się rozpoczęła. Pierwsze, nowo zatrudnione osoby rozpoczną pracę w październiku. Konkretna liczba potrzebnych pracowników jest trudno do oszacowania, będzie zależała od końcowego kształtu rozkładu jazdy. Ile osób trafi do KŚ spośród prawie 1800 zatrudnionych w PR – będzie zależało m.in. od przebiegu negocjacji ze związkami zawodowymi funkcjonującymi w zakładzie PR.

Trzyletni kontrakt
Umowa na świadczenie przewozów między urzędem marszałkowskim a Kolejami Śląskimi zostanie wkrótce zawarta i będzie obowiązywać przez trzy lata (2013 – 2015). Zgodnie z jej projektem KŚ będą obsługiwały 43 relacje. - Na kolejowe przewozy pasażerskie w regionie marszałek województwa będzie przeznaczał ok. 150 mln zł rocznie – informuje Marek Worach.

Marszałek jako organizator transportu regionalnego wybrał Koleje Śląskie, aby świadczyły kolejowe przewozy pasażerskie,  gdyż zarządca infrastruktury naciskał, aby jak najszybciej przekazać mu projekt rozkładu jazdy pociągów oraz listę operatorów. W związku z tym nie było czasu, żeby wszcząć procedurę przetargową.
 

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Stolica: pociągiem po meczu Niemcy-Włochy Stolica: pociągiem po meczu Niemcy-Włochy
Następny artykuł UMWP: przetarg na nowe pociagi w 2012 r. UMWP: przetarg na nowe pociagi w 2012 r.