System ETCS w lokomotywach IC „Husarz”

System ETCS w lokomotywach IC „Husarz”

04 lipca 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

PKP Intercity ogłosiło przetarg na dostarczenie i uruchomienie urządzeń pokładowych do sterowania ruchem kolejowym – ETCS - w lokomotywach „Husarz”.

Fot. Rafał Wilgusiak

Przetarg ogłoszony pod koniec czerwca 2012 r. dotyczy dostarczenia, zabudowy, uruchomienia oraz wdrożenia do eksploatacji 9 kompletów urządzeń pokładowych systemu ETCS poziomu 2 wraz
z systemem GSM-R na lokomotywach typu SIEMENS ES64U4 „Husarz”. Postepowanie przetargowe odbędzie się w trybie negocjacji. Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału
w postępowaniu upływa 16 lipca 2012.

Działanie systemu ETCS polega na komunikowaniu się urządzeń przytorowych z lokomotywą
i generowaniu wielu informacji, między innymi na temat maksymalnej dozwolonej prędkości na danym odcinku. System kontroluje również reakcję maszynisty na nadawane komunikaty i reaguje np. w przypadku zignorowania sygnału „stój”, co w konsekwencji zapewnia wyższe bezpieczeństwo jazdy. Przy prędkościach wyższych niż 160 km/h maszynista nie jest w stanie samodzielnie zidentyfikować wszystkich sygnałów i ostrzeżeń znajdujących się na trasie. Dzięki ETCS, komunikaty
o sytuacji ruchowej wyświetlane są na pulpicie sterowniczym lokomotywy.

Aby w pełni korzystać z możliwości jakie stwarza System Sterowania Pociągiem odpowiednie urządzanie muszą zostać zainstalowane zarówno w lokomotywie jak i na linii kolejowej. Zarządca infrastruktury - PKP Polskie Linie Kolejowe - jest w trakcie modernizacji dwóch linii kolejowych: E65 (CMK Grodzisk Mazowiecki - Zawiercie) i E30 (Legnica – Bielawa Górna) w zakresie instalacji przytorowych urządzeń ETCS poziomu 1 i 2. Doposażenie lokomotyw PKP Intercity w zakresie urządzeń pokładowych ETCS, uzupełni całości systemu.

Europejski System Sterowania Pociągiem – ETCS (European Train Control System) zapewnia realizację sygnalizacji kabinowej i ciągłą kontrolę pracy maszynisty. Ideą tego systemu jest zautomatyzowanie procesu prowadzenia pociągów. Zgodnie z obecnie obowiązującymi polskimi przepisami, prowadzenie pociągu z prędkością przekraczającą 160 km/h wymaga sygnalizacji kabinowej. ETCS posiada obecnie trzy poziomy wdrożeń w zależności od potrzeb zarządów kolei.

Lokomotywy EU44 są użytkowane przede wszystkim na liniach E65, E30, E20. Uruchomienie systemu ERTMS umożliwi zwiększenie prędkości maksymalnej z obecnych 160 km/h do 200 km/h. Lokomotywy „Husarz” są i będą wykorzystywane w ruchu międzynarodowym oraz na liniach kolejowych wyposażonych w system ETCS przy założeniu prędkości technicznej przekraczającej
160 km/h.

Obecnie, tylko jeden z egzemplarzy lokomotywy Husarz, który był wykorzystywany do testów systemu został już wyposażony w urządzenia.