Jednak mniej pasażerów do Balic?

Jednak mniej pasażerów do Balic?

12 lipca 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Pierwszego czerwca bilet jednorazowy na pociąg Przewozów Regionalnych z Krakowa Głównego na lotnisko w Balicach zdrożał z 12 do 19 złotych. Zdaniem przedstawicieli przewoźnika podwyżka nie wpłynęła na frekwencję w pociągach. Zdaniem województwa – wpłynęła i to znacznie.

Fot. Krzysztof Kuś

Jak powiedziała nam w ubiegłym tygodniu Katarzyna Mirowska, rzecznik prasowy Przewozów Regionalnych, w czerwcu zanotowano tylko nieznaczny spadek zainteresowania połączeniem na trasie pomiędzy Balicami a Krakowem Głównym. Gdy jednak poprosiliśmy o konkretne dane, spółka zasłoniła się tajemnicą handlową.

Spadek frekwencji
Zdaniem Romana Ciepieli, wicemarszałka województwa małopolskiego, podwyżka jaką wprowadziły Przewozy Regionalne przyczyniła się do zmniejszenia frekwencji w pociągach. - Podwyżka spowodowała spadek liczby przewożonych podróżnych i to dość znaczny. Nawet jeśli spółka utrzymała poziom przychodów, to dla nas najważniejszy jest skutek społeczny, czyli liczba przewożonych osób, a tych jest niestety coraz mniej – komentuje Ciepiela.

Jak dodaje, podwyżka to błędna decyzja, podjęta autonomicznie przez PR. - Wzrost cen biletów do Balic nie był z nami w żaden sposób konsultowany. Zarząd PR oznajmił nam tylko, że będzie taka zmiana. To była zła i absurdalna decyzja, niepoparta żadnym podstawami racjonalnymi i ekonomicznymi – mówi Ciepiela.

Koleje Małopolskie do Balic?
Wicemarszałek zaznacza, że władze województwa mają ograniczony wpływ na politykę cenową PR. – Mamy świadomość, że cena na Balice jest zawyżona przez PR. Nie mamy jednak wpływu na jej obniżenie. To spółka ustala ceny. Niemniej taka polityka cenowa stoi w sprzeczności z naszymi interesami i zamiarami strategicznymi. Chcemy przecież, by turyści, którzy przylatują do Balic mieli jak najlepszy dojazd do centrum Krakowa – zaznacza Ciepiela.

Jak dodaje, konsekwencją podwyżki może być przejęcie w przyszłości obsługi trasy do Balic przez Koleje Małopolskie, spółkę, której powołanie rozważa właśnie samorząd. Realna jest także sytuacja, w której województwo zrezygnuje z zamawiania połączeń w kolejnych rozkładach jazdy.

- Jeśli tak wysoka cena za bilet zostanie utrzymana, nie wiem, czy będziemy dalej zamawiać pociągi na lotnisko w kolejnych rozkładach. Być może Przewozy Regionalne uznały, że czas na pełną komercję. Proszę jednak pamiętać, że to my jesteśmy właścicielami szynobusów. Jeśli utworzymy Koleje Małopolskie, to najprawdopodobniej będziemy obsługiwać m.in. linię do Balic – wyjaśnia wicemarszałek Ciepiela.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Małopolskie Acatusy w różnych relacjach Małopolskie Acatusy w różnych relacjach
Następny artykuł Stolica: komisja bada wskazania semafora Stolica: komisja bada wskazania semafora