ForumKolejowe.pl obchodzi 2. urodziny

ForumKolejowe.pl obchodzi 2. urodziny

14 lipca 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Kolej jest jedną z najbardziej krytykowanych branż polskiej gospodarki. Ale są tacy, którzy zamiast krytykować, chcą o niej merytorycznie dyskutować i znajdują jej pozytywne strony. Wielu miłośników kolei zgrupowanych jest na internetowym forum - ForumKolejowe.pl

Fot. ForumKolejowe.pl

Pomysł na stworzenie forum zrodził się w głowie pewnego młodego Dolnoślązaka Bartka (mikrobart) kilka lat temu. Udany start forum datowany jest na czerwiec 2010 r.

Powodów założenia forum było wiele: chęć stworzenia miejsca, w którym odnalazłby się każdy miłośnik kolei (kolekcjoner rozkładów jazdy, miłośnik szybkich lokomotyw czy osoba kochająca parowozy), zbudowanie platformy swobodnej wymiany poglądów, czy też chęć odgrywania roli bodźca stymulującego zmiany na kolei poprzez wysyłanie pism do kolejowych przewoźników z konstruktywnymi propozycjami usprawnień.

Poczta pantoflowa
Jak w każdym nowym projekcie początki były trudne. Początkowa niechęć i ograniczone zaufanie osób dowiadujących się o forum z biegiem czasu przeradzały się w szacunek. Co ciekawe, jedną z najbardziej skutecznych metod rozwoju forum pod względem ilości użytkowników w pierwszym okresie działalności była tradycyjna „poczta pantoflowa”.

Nawet najbardziej ożywiona i merytoryczna dyskusja w internecie nie zastąpi spotkania w świecie rzeczywistym. Dlatego też od początku „życia forum” tworzone były pomysły zlotów i spotkań.

W końcu po prawie roku od startu udało się zorganizować pierwszy oficjalny zlot przy okazji Parady Parowozów w Wolsztynie w 2011 roku. Była to wspaniała okazja, aby przekonać się, że forum jest świetną platformą łączącą ludzi w różnym wieku i z różnymi zainteresowaniami, a wolsztyńskie show jest najlepszym miejscem do dobrej zabawy w kolejowym klimacie.

Sukces pierwszego zlotu przyczynił się do dynamiczniejszego rozwoju forum i jego większej rozpoznawalności.

Chęć głębszej integracji powiększającej się społeczności przyczyniła się do zorganizowania kolejnego zlotu (lipiec 2011 r.), który okazał się wyjątkowy z dwóch powodów: wpisał się idealnie w obchody pierwszej rocznicy istnienia forum i był rekordowy pod względem ilości uczestników (ponad 40 osób).

Pożegnanie wąskotorówki
Tym razem głównymi atrakcjami było zwiedzanie kolejowej lokomotywowni oraz cementowni w Opolu, słynącej z ostatniej, czynnej, przemysłowej kolei wąskotorowej. Niedługo po forumowym spotkaniu „kolejka” została zlikwidowana, więc zlot był pożegnaniem z wąskotorówką.

Dla większości osób udział w takiej imprezie był ciekawą alternatywą na spędzenie letniego weekendu w miłej atmosferze, czego potwierdzeniem była wspaniała atmosfera i nastawienie wszystkich uczestników.

Od tamtego momentu forum wkroczyło na ścieżkę rosnącej popularności, która pozwoliła na zdobycie pozycji jednego z jważniejszych mediów kolejowych.
Obecnie na forum zarejestrowanych jest prawie 1100 użytkowników, a każdego dnia przybywają kolejni.

Jeżeli ktoś kto kocha kolej, a pociąg jest dla niego czymś więcej niż jedynie środkiem transportu, pozwalającym na przemieszczenie się z miasta A do miasta B powinien na tym forum się pojawić. Tutaj ma możliwość porozmawiania na każdy interesujący temat poczynając od przyszłości przewoźników, a kończąc na poradach dotyczących zakupu podkładów kolejowych. Co ważne, żadne zagadnienie nie jest pomijane, a cała dyskusja opiera się przede wszystkim na merytorycznych argumentach bez względu na to czy są kontrowersyjne, niepopularne czy wprost przeciwnie.

Wśród społeczności forumowej można spotkać przedstawicieli różnych zawodów i zainteresowań. Bez żadnych problemów można porozmawiać z pracownikami skansenów, firm przewozowych czy nawet uczestnikami projektu pod nazwą „Puszczańska Kolej Drezynowa".

Wielu Miłośników Kolei zajmuje się fotografią – tutaj najlepsze zdjęcia z każdego miesiąca trafiają na specjalny kalendarz, który wspólnymi siłami co roku jest wydawany. Każdy użytkownik może znaleźć tutaj także świetne sposoby na odreagowanie stresu codziennego życia.
Wśród użytkowników forum są także kobiety, witane z radością i atencją. Jedna z nich wiedzie prym w forumowej zabawie pt. Fotozagadka.

Użytkownicy forum udają się wspólnie w podróże. Forumową ekipę można spotkać wszędzie – nad morzem, w stolicy czy w górach. Każde tego typu spotkanie obfituje w masę ciekawych wydarzeń, wspólnych zdjęć czy rozmów.

Znaczenie forum zostało docenione m.in. przez przewoźników. ForumKolejowe.pl było jednym z patronów medialnych Parady Parowozów Wolsztyn 2012, a w najbliższym czasie będzie patronem Parowozjady w Chabówce odbywającej się w ostatni weekend sierpnia.

Wyprawa w Karkonosze
Tegoroczne lato jest okazją do kolejnego wspólnego spotkania pod banderą ForumKolejowe.pl. Tegoroczny zlot będzie wyjątkowy i niepowtarzalny, gdyż po raz pierwszy w historii rozplanowany jest na cały weekend, z mnóstwem atrakcji i wspaniałej zabawy. Spotkanie odbędzie się w dniach 21-22 lipca w Karkonoszach.

21 lipca upłynie pod hasłem: „Śladami zapomnianych szlaków kolejowych w Karkonoszach”. Górzyste rejony Dolnego Śląska pełne są zapomnianych, nieużywanych i zdewastowanych żelaznych szlaków. Zanim wiele z tych lokalnych linii zniknie na zawsze warto je pieszo zwiedzić i poczuć magię dawnej kolei.

Większość z tych tras znajduje się w okolicy Kamiennej Góry i Lubawki i tam też się udamy. Uzupełnieniem kolejowego klimatu są widoki na rozciągające się dookoła Góry Krucze i Karkonosze.

22 lipca to pełen relaks w Górzyńcu – mieścinie położonej na kolejowym szlaku wiodącym z Jeleniej Góry do Szklarskiej Poręby. Atrakcje planowane na ten dzień zależne są od chęci i zainteresowania uczestników: może to być zarówno spacer na zamek Chojnik w Jeleniej Górze Sobieszów, albo zwiedzenie wodospadu Kamieńczyka w Szklarskiej Porębie połączony z przejazdem szynobusem po malowniczej linii z Sobieszowa do Szklarskiej Poręby. Punktem kulminacyjnym będzie jednak wspólny grill w Górzyńcu.

Za nieocenioną pomoc przy pisaniu artykułu dziękuje Bartkowi (mikrobart) i Przemkowi (przem710).

Piotr Szatkowski

 

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Biurokracja i zbiornik w Świnnej Porębie Biurokracja i zbiornik w Świnnej Porębie
Następny artykuł Autobusy interREGIO odniosą sukces? Autobusy interREGIO odniosą sukces?