Zachodniopomorskie kupuje używane EZT-y

Zachodniopomorskie kupuje używane EZT-y

18 lipca 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Tak jak zapowiadał 2 lipca 2012 r. marszałek województwa Olgierd Geblewicz, podjęto niezbędne działania, aby wzmocnić zachodniopomorski tabor kolejowy. Zarząd Województwa planuje zakup 7 sztuk używanych 3-członowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, które w perspektywie mogłyby zostać poddane modernizacji.

Fot. Mikołaj Manowski

Uchwałę o wszczęciu przetargu Zarząd Województwa podjął na posiedzeniu 3 lipca 2012 r. Tym samym rozpoczęła się procedura postępowania o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonego w trybie przetargu nieograniczonego o wartości powyżej 200 000 euro na zakup siedmiu sztuk używanych trzyczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Informacje o przetargu są dostępne od 17 lipca 2012 r. w Biuletynie Informacji Publicznej.

Na realizację zadania pn. „Zakup elektrycznych zespołów trakcyjnych do przewozów regionalnych” zarezerwowano w budżecie województwa 7,5 mln zł ze środków własnych województwa. Cenę jednej sztuki używanego trzyczłonowego zespołu trakcyjnego (EZT) przed drugą naprawą główną aktualnie szacuje się na około 1,07 mln zł. 

Zarząd Województwa aprobującą decyzję o podjęciu działań mających na celu zakup przez Województwo Zachodniopomorskie trzyczłonowych używanych elektrycznych zespołów trakcyjnych dla obsługi regionalnych połączeń kolejowych na terenie województwa wydał 18 maja 2012 r.

Województwo jako organizator publicznego transportu kolejowego czyni starania na rzecz zapewnienia odpowiedniej ilości sprawnego taboru, niezbędnego dla realizacji przewozów w sposób nieprzerwany oraz sukcesywnej modernizacji posiadanego taboru i wprowadzania do eksploatacji nowoczesnych pojazdów kolejowych, zaspokajającego współczesne oczekiwania jakościowe i środowiskowe.  

Obecnie w dyspozycji Zachodniopomorskiego Zakładu Przewozów Regionalnych, świadczącego usługi przewozowe, znajduje się 80 (średnia wieku przeszło 30 lat!) elektrycznych zespołów trakcyjnych, z których aż 27 jest wyłączonych z eksploatacji z różnych przyczyn, najczęściej z powodu braku napraw głównych i rewizyjnych. Taka sytuacja może zagrażać ciągłości wykonywania przewozów i jest wysoce niekorzystna dla jakości świadczonych usług przewozowych.

Jedną z możliwości poprawy tego stanu jest zakup elektrycznego taboru kolejowego, wzorem zrealizowanych w latach 2010-2011 zakupów taboru spalinowego. Z uwagi jednak na cenę fabrycznie nowych, nowoczesnych pojazdów elektrycznych, sięgającą około 20 mln zł netto za sztukę, doraźnym rozwiązaniem, które może w szybkim czasie polepszyć istniejącą sytuację taborową, jest dokonanie zakupu używanych trzyczłonowych pojazdów i poddanie ich modernizacji. Eksploatacja takich pojazdów powinna potrwać jeszcze minimum 10 - 15 lat umożliwiając zachowanie ciągłości świadczonych usług przewozowych.