Thales wygrał przed sądem z Kombudem

Thales wygrał przed sądem z Kombudem

19 lipca 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Wydaje się, że nic już nie stoi na przeszkodzie, aby konsorcjum na czele z Thales Polska mogło podpisać z PKP PLK umowę na zaprojektowanie i wybudowanie zintegrowanego systemu sterowania i kierowania ruchem kolejowym na odcinku Warszawa Okęcie – Radom. Przetarg był oprotestowany przez Kombud.

Fot. Rafał Wilgusiak

Przypomnijmy: 2 marca 2012 r. PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały o wyborze najkorzystniejszej oferty we współfinansowanym przez UE przetargu dotyczącym zadania pt. „Zaprojektowanie i wybudowanie zintegrowanego systemu sterowania i kierowania ruchem kolejowym na odcinku Warszawa Okęcie – Radom linii nr 8 w ramach projektu POIiŚ 7.1-19.1 „Modernizacja linii kolejowej nr 8, odcinek Warszawa Okęcie – Radom”.

Ofertę najkorzystniejszą, spełniającą wszystkie wymagania przetargowe postawione przez PKP PLK złożyło konsorcjum Thales Polska - lider konsorcjum, Thales Transportation Systems GmbH oraz Tracke A.S.

Sklasyfikowane na drugim miejscu konsorcjum na czele z ZA Kombud złożyło 9 marca 2012 r. odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej, tym samym podważając decyzję PKP PLK. W odpowiedzi Thales Polska przystąpił do postępowania odwoławczego po stronie zarządcy infrastruktury.

Bezpodstawne zarzuty
Kombud zarzucał Thalesowi, że świadomie podał w ofercie nieprawdziwe informacje wprowadzając  PKP PLK w błąd, co do spełniania warunków udziału w postępowaniu, które to informacje nie mogły być następnie poprawione. Kombud kwestionował w istocie możliwość uzupełnienia przez Konsorcjum Thales wykazu usług obejmujących wdrożenie na liniach kolejowych samoczynnej sygnalizacji przejazdowej (SSP).

28 marca 2012 r. zapadł wyrok Krajowej Izby Odwoławczej, w którym przyznano rację stanowisku Kombudu. Prezes Urzędu  Zamówień Publicznych uznał, że wyrok KIO została wydany z naruszeniem przepisów prawa i wniósł do Sądu Okręgowego w Warszawie skargę.

Dziś, 18 lipca 2012 r. Sąd Okręgowy wydał wyrok w tej sprawie. Przyznał w nim rację Prezesowi UZP oraz PKP PLK i Thalesowi, zmieniając decyzję KIO i oddalając odwołanie konsorcjum Kombud. Zdaniem Sądu zarzut dotyczący niewykluczenia Konsorcjum Thales był nieuprawniony.

Wydłużona procedura
Monika Śmigielska, prawnik reprezentujący Thalesa z zadowoleniem przyjęła wyrok Sądu Okręgowego. - Należy pamiętać, że na gruncie prawa zamówień publicznych zasadą jest obligatoryjne wezwanie wykonawcy do uzupełnienia dokumentów, oświadczeń i pełnomocnictw zawierających błędy. Sankcja wykluczenia z powodu złożenia nieprawdziwych informacji stosowana może być wyłącznie w przypadku świadomego poświadczenia przez wykonawcę nieprawdy z zamiarem wprowadzenia zamawiającego w błąd – mówi Śmigielska.

Wskazuje ona, że Krajowa Izba Odwoławcza zastosowała nieuprawnioną wykładnię, zgodnie z którą każda informacja niezgodna z rzeczywistością powinna skutkować wykluczeniem wykonawcy.

Jak powiedział nam Kaziemierz Frąk, prezes Kombudu, spółka odniesie się do wyroku po przesłaniu przez Sąd pisemnego uzasadnienia.

W związku z długotrwałą procedurą odwoławczą wybudowanie zintegrowanego systemu sterowania i kierowania ruchem kolejowym na odcinku Warszawa Okęcie – Radom przesunie się w czasie o ponad 4 miesiące.