Gdańsk: tory do portu przejdą modernizację

Gdańsk: tory do portu przejdą modernizację

19 lipca 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Modernizacja linii kolejowej do portu w Gdańsku pozwoli na intensywniejszy ruch pociągów towarowych wiozących towary masowe i kontenery. Prace, które wykonają PKP Polskie Linie Kolejowe pozwolą usprawnić również ruch statków na Martwej Wiśle.

Fot. PKP PLK

Dzięki modernizacji linii kolejowej prowadzącej do portu w Gdańsku jej przepustowość wzrośnie  trzykrotnie. Jednym z istotnych elementów prac jakie zostaną wykonane jest budowa nowego dwutorowego mostu nad Martwą Wisłą, który będzie wyższy niż dotychczasowy, co w konsekwencji pozwoli na swobodną żeglugę statków w kierunku Gdańska. Modernizacja linii kolejowej jest uzupełnieniem planów inwestycyjnych Portu Gdańsk, zakładających rozwój baz przeładunkowych, terminali kontenerowych i powstanie nowoczesnego centrum dystrybucyjno-logistycznego.

Linia kolejowa Pruszcz Gdański - Gdańsk Port Północny jest typową linią dedykowaną dla ruchu towarowego. Jej długość wynosi ponad 16 km, a ze względu na zły stan techniczny - od 2002 r. - ruch odbywa się tylko po jednym torze. Obecnie jej przepustowość pozwala na przejazd 82 pociągów na dobę. Z uwagi na parametry eksploatacyjne prędkość maksymalna na linii wynosi 60 km/h, jednak  w niektórych miejscach ze względu na zły stan techniczny torów pociągi muszą zwalniać do 20 km/h.

W ramach pierwszego etapu inwestycji został już przygotowany projekt budowlany oraz wniosek o decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach pozwolenia na realizację przedsięwzięcia. Drugim etapem inwestycji, która zacznie się w 2013 roku będą roboty budowlane. PKP Polskie Linie Kolejowe wkrótce ogłoszą postępowanie przetargowe na ich wykonanie. Inwestycja będzie polegała nie tylko na budowie nowych torów w miejsce istniejących, ale również obejmie instalację europejskiego systemu sterowania ruchem pociągów ERTMS. Zarządzanie ruchem kolejowym będzie odbywało się z Lokalnego Centrum Sterowania Gdańsk Port Północy.

Po zakończeniu inwestycji pociągi towarowe będą mogły jeździć z prędkością 100 km/h, a czas jazdy do portu skróci się o ponad połowę. Ważnym efektem inwestycji będzie również możliwość wjazdu na linię cięższych pociągów niż dotychczas. Szacowany koszt inwestycji to około 505 mln zł a jej realizacja zaplanowana jest na lata 2013 - 2014.