SKA: z Krakowa do Tarnowa co 30 minut

SKA: z Krakowa do Tarnowa co 30 minut

25 lipca 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Podczas spotkania z dziennikarzami, które odbyło się 11 lipca wicemarszałek woj. małopolskiego, Roman Ciepiela, poinformował, że pociągi Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej wyjadą na tory w 2014 r. Koszt budowy SKA szacuje się na miliard złotych.

Fot. Krzysztof Kuś

- Sztandarowym projektem zarządu jest stworzenie szybkiej kolei aglomeracyjnej, jego wartość jest szacowana na około miliard złotych. W ramach tego zadania także Tarnów uzyska szybkie i wygodne połączenie ze stolicą województwa. Docelowo, w godzinach szczytu, pociągi pomiędzy oboma miastami będą kursowały co pół godziny, a czas podróży powinien się wyraźnie skrócić – mówił podczas spotkania wicemarszałek Ciepiela.

Wieloetapowa inwestycja
Co obecnie dzieje się w temacie Szybkiej Kolej Aglomeracyjnej? Jak powiedziano nam w biurze prasowym Urzędu Marszałkowskiego w Krakowie, SKA jest przedsięwzięciem wieloetapowym oraz realizowanym przez wiele podmiotów. W ramach przedsięwzięcia zaplanowano realizację dużej ilości zadań, m.in. powstanie parkingów w systemie „Parkuj i Jedź” przy stacjach kolejowych, budowę systemu zintegrowanego biletu elektronicznego, elektronicznego systemu informacji dla pasażerów, rozważana jest też budowa nowych przystanków w Krakowie.

Wartość poszczególnych zadań, których zaplanowaniem i realizacją zajmują się inne podmioty jest planowana niezależnie od budżetu województwa małopolskiego. Ponadto, do wykonania pozostały jeszcze dokładne analizy studialne, związane z aplikowaniem o środki dostępne w ramach programów UE. Dopiero po ich wykonaniu będzie możliwe dokładniejsze określenie kwot, które złożoną się na finalną wartość projektu.

W szczycie co pół godziny
Wiadomo już, z jaką częstotliwością będą kursować pociągi na liniach SKA. Przykładowo aktualizacja „Wstępnego studium wykonalności” w jednym z wariantów dla relacji Kraków – Tarnów zakłada kursowanie pociągów w godzinach szczytu nawet co 30 minut.

- Ostateczne rozwiązania będą jednak możliwe do określenia po opracowaniu dokładnych analiz w szczegółowych dokumentach studialnych oraz po ostatecznym określeniu możliwości przewozowych wynikających z ilości posiadanego taboru, jego parametrów jak i parametrów infrastruktury (nie tylko stanu torów, ale również systemów sterowania ruchem kolejowym) na liniach przyszłej SKA – informują przedstawiciele marszałka województwa.

Jak dodają, osiągnięty czas jazdy dla pociągów, oprócz uzyskanych w wyniku modernizacji parametrów zależy również od taboru i jego możliwości trakcyjnych oraz sytuacji ruchowej pozwalającej na osiągnięcie maksymalnych prędkości i optymalnych czasów postoju.

Start za dwa lata
Zgodnie z wcześniejszymi deklaracjami Szybka Kolej Aglomeracyjna ma ruszyć w 2014 roku (przy czym ten termin zależy w dużej mierze od sprawnej realizacji prowadzonych aktualnie prac modernizacyjnych na liniach kolejowych). W planie jest uruchomienie trzech tras: Trzebinia – Kraków – Tarnów, Sędziszów – Kraków – Podbory Skawińskie oraz MPL Kraków Balice – Kraków – Wieliczka Kopalnia.

Ciągle nie wiadomo, jaki przewoźnik byłby operatorem pociągów SKA. Pewne jest jednak, że do obsługi połączeń będzie wykorzystywany tabor o parametrach zbliżonych do pojazdów posiadanych aktualnie przez województwo małopolskie.