Transport miejski Naprawa wiat kosztowała Warszawę 2 mln zł

Naprawa wiat kosztowała Warszawę 2 mln zł

27 lipca 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

W 2011 r. usuwanie skutków wandalizmu w infrastrukturze przystankowej kosztowało Zarząd Transportu Miejskiego ok. 2 mln zł. Te pieniądze można by przeznaczyć na 100 nowych wiat. W zmniejszeniu strat może pomóc każdy pasażer, który widząc akty chuligaństwa poinformuje o tym Policję czy Straż Miejską.

Fot. Rafał Wilgusiak

W Warszawie jest ponad 5 tys. przystanków autobusowych i tramwajowych. Wiaty przystankowe postawione są na 2 tysiącach. Chuligani najczęściej niszczą właśnie przystanki. Wybijają szyby, wyginają słupki przystankowe, zrywają rozkłady jazdy, podpalają ławeczki. Stojące obok przystanków kosze na śmieci niejednokrotnie służyły jako narzędzie wandalizmu.

Zarząd Transportu Miejskiego w pierwszej połowie 2012 roku usunął skutki aż 12 tys. szkód. W tym czasie zniszczono 5245 słupków przystankowych. Ich naprawa kosztowała Zarząd Transportu Miejskiego najwięcej, bo aż 290 tys. zł. Niewiele mniej kosztowała naprawa zniszczonych gablot i rozkładów jazdy – 225 tys. zł. W tym przypadku interweniowano 4196 razy. Wybito 503 szyby w wiatach przystankowych. Dla stołecznego zarządcy komunikacji miejskiej był to koszt 90 tys. zł. Usuwanie skutków dewastacji ławeczek przystankowych kosztowało ZTM 85 tys. zł. Statystycznie dziennie niszczono 4 ławki (w pierwszym półroczu tego roku 651). Wiaty przystankowe były niszczone ponad 1572 razy, co stanowiło koszt prawie 60 tys. zł.

Przez pierwsze sześć miesięcy 2012 roku Zarząd Transportu Miejskiego wydał na usuwanie skutków wandalizmu i chuligaństwa ok. 750 tys. zł.

Aby przeciwdziałać temu zjawisku prowadzona jest kampania pn. „Powiadom, nie toleruj”. Głównym jej celem jest uwrażliwienie mieszkańców na wszystkie przypadki wandalizmu oraz skłonienie do szybkiego informowania służb o wszelkich zaobserwowanych wykroczeniach i przestępstwach. Pasażerowie, którzy zauważą, że są wybijane okna w pojazdach, niszczone kasowniki, dewastowane fotele, malowane graffiti na szybach, rozbijane wiaty przystankowe – słupki, rozkłady jazdy, szyby i ławeczki powinni dzwonić pod numer 112 lub 986. Można też wysłać sms pod numer 723 986 112 podając numer taborowy pojazdu, nr linii lub lokalizację przystanku.

Organizatorem – czwartej edycji kampanii - jest Zarząd Transportu Miejskiego. Partnerami są Straż Miejska m.st. Warszawy, Komenda Stołeczna Policji, CityInfo, TVP Warszawa i portal naszemiasto.pl.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł WB: Hitachi dostarczy ok. 600 wagonów IC WB: Hitachi dostarczy ok. 600 wagonów IC
Następny artykuł UOKiK nałożył na PKP Cargo 1,7 mln zł kary UOKiK nałożył na PKP Cargo 1,7 mln zł kary