Wrócą pociągi między Wałczem a Kaliszem Pom.

Wrócą pociągi między Wałczem a Kaliszem Pom.

03 sierpnia 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Już od września znowu będzie można podróżować koleją na trasie Wałcz – Kalisz Pomorski. Zakończono modernizację liczącego 103,4 km długości odcinka linii kolejowej między Wałczem a Ulikowem. Prace prowadzone były w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2007-2013.

Fot. PKP PLK

Umowa z wykonawcą została podpisana 6 kwietnia 2010 roku. Prace budowlane rozpoczęto w październiku 2010 roku. W ramach przedsięwzięcia wymieniono 3 km szyn, 17 000 sztuk podkładów strunobetonowych i 2600 sztuk podkładów drewnianych. Uzupełniono brakujące elementy nawierzchni kolejowej oraz poprawiono stan skarp i nasypów. Wyremontowano mosty nad Płociczną i Korytnicą. Oprócz kapitalnego remontu konstrukcji kratownicowej i wymiany nawierzchni, konserwacji poddano również filary z cegieł. Zmodernizowano wiadukt w Reczu Pomorskim i dwa przepusty.

W celu  uruchomienia łączności przewodowej między Wałczem a Kaliszem Pomorskim ułożono kabel teletechniczny.   Zbudowano maszty antenowe w Wałczu i Kaliszu Pomorskim w ramach modernizacji  systemu łączności radiowej.

Na pięciu przejazdach kolejowych w Wałczu wymieniono nawierzchnię i zamontowano nowe urządzenia sygnalizacyjne. Na pozostałych przejazdach kolejowych wymieniono płyty przejazdowe  oraz poprawiono stan dojazdów, a w ich pobliżu wykoszono trawę i krzewy aby dostosować trójkąty widzialności do prędkości pociągów do 100 km/h.   

Zmodernizowano  nawierzchnię peronów wraz z oświetleniem oraz postawiono wiaty z ławkami i elementami małej architektury na stacjach i przystankach.  Nowe oświetlenie zbudowano na przystankach osobowych Jeziorki Wałeckie, Krępa Krajeńska i Sulino.

Końcowym efektem modernizacji linii 403 Pila – Ulikowo na odcinku Wałcz – Kalisz Pomorski – Ulikowo będzie przywrócenie bezpośredniego połączenia kolejowego Wałcza ze Szczecinem.  Prędkość autobusów szynowych wzrośnie do 100 km/h (z miejscowymi ograniczeniami od 60 km/h do 90 km/h wynikającymi z geometrii toru) i zwiększy się przepustowość linii pozwalająca na uruchomienie większej liczby pociągów.

Wykonawcą zadania było Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, Zakład Zachodniopomorski w Stargardzie Szczecińskim.

Całkowity koszt projektu to 19 6 mln zł z maksymalnym dofinansowaniem ze środków RPO WZ wynoszącym 75 proc. kosztów kwalifikowanych.