Lada dzień na tory województwa podlaskiego wyjedzie ostatni z trzech zmodernizowanych elektrycznych zespołów trakcyjnych, które zostały zakupione w 2010 r. Modernizacja kosztowała jednego EZT kosztowała samorząd ponad 7 mln zł.
Zmodernizowane pociągi zostały wyposażone w nowe siedzenia, klimatyzację wnętrza, WC działające w zamkniętym systemie, gniazda elektryczne 230V i nowoczesny system informacji dla podróżnych. Nowością jest dostęp do bezprzewodowego internetu. Poza tym, wnętrza dostosowano do potrzeb podróżnych na wózkach inwalidzkich.
W pojazdach zamontowano elektroniczne sterowanie oraz silniki asynchroniczne. Zmieniono elementy zawieszenia, amortyzacji pojazdu czym poprawiono komfort podróży. Pracę maszynistów usprawnia klimatyzowana, ergonomiczna kabina. Skład wyposażono też w kamery monitoringu, które rejestrują zarówno wnętrze, jak i otoczenie pociągu.
Inwestycję pokryto z dotacji jakie są przyznawane województwom z budżetu państwa na zakup i modernizację taboru kolejowego (wykorzystywanego do realizacji przewozów regionalnych). Samorządy otrzymują z budżetu centralnego dotację celową w wysokości ok. 7,2 mln zł. Jest ona równo dzielona na rzecz każdego z samorządów, które będą nimi zasilane do 2015 r.
Województwa podlaskie i małopolskie, przy zgodzie ministra transportu, umówiły się, że w tym roku nastąpi użyczenie dotacji samorządu Małopolski na rzecz Podlasia a w przyszłym roku Podlasie zrewanżuje się tym samym. Właśnie ta dotacja pokryje koszty wydatków związanych z modernizowaniem trzech zespołów trakcyjnych.
Oprócz czterech pojazdów EZT Województwo Podlaskie posiada jedenaście autobusów szynowych z napędem spalinowym. Kursują one w barwach Przewozów Regionalnych.