Fitch Ratings: dobra kondycja PKP S.A.

Fitch Ratings: dobra kondycja PKP S.A.

14 sierpnia 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Agencja ratingowa, Fitch Ratings potwierdziła długoterminowy rating Polskich Kolei Państwowych S.A. w walucie obcej na poziomie zadowalającym „BBB”. Oznacza to, że obligacje wyemitowane przez spółkę są dobrej jakości kredytowej, a zdolność emitenta do obsługi swoich zobowiązań jest dobra. Według agencji perspektywa ratingów jest stabilna.

Fot. Arch. Kuriera Kolejowego

Fitch ocenia ratingi PKP S.A. dwa stopnie poniżej długoterminowego międzynarodowego ratingu Polski w walucie krajowej i zagranicznej (odpowiednio "A"/"A-"/perspektywa stabilna) z uwagi na silne powiązania prawne oraz zaangażowanie finansowe i operacyjne w działalność PKP S.A. ze strony jedynego udziałowca spółki, Skarbu Państwa. Na koniec 2011 r. 71 proc. zadłużenia PKP S.A. było gwarantowane przez Skarb Państwa. Fitch zakłada, że prognozowany wzrost udziału zadłużenia niegwarantowanego w wartości łącznego zadłużenia będzie częściowo kompensowany przez niższy poziom łącznego zadłużenia oraz silniejszy indywidualny profil kredytowy PKP S.A. Agencja uważa, iż potencjalne refinansowanie zadłużenia PKP S.A., zakładając utrzymanie ratingów spółki na obecnym poziomie, wymagałoby gwarancji Skarbu Państwa.

Zwiększyć płynność
Rząd wywiera znaczący wpływ na działalność operacyjną PKP, między innymi, poprzez opracowywanie długoterminowej strategii sektora kolejowego w Polsce, akceptację planów finansowych spółki oraz planu zbycia udziałów w spółkach zależnych. Dodatkowo, pięciu z dziewięciu członków Rady Nadzorczej PKP jest nominowanych przez rząd. Agencja Fitch oczekuje, iż w latach 2012-2014 działalność operacyjna oraz płynność finansowa PKP będą wsparte przez sprzedaż akcji PKP PLK S.A. (PKP PLK) na rzecz Skarbu Państwa. Prognozowane wpływy pieniężne z tego tytułu wyniosą 1,4 mld złotych.

Ograniczyć dług
Rating PKP S.A. oparty na ocenie indywidualnej (bez uwzględnienia wsparcia Skarbu Państwa) jest oceniany na poziomie odpowiadającym kategorii "B" głównie z uwagi na wysoki poziom zadłużenia spółki zwierającego istotny udział sald denominowanych w walutach obcych (76 proc. na koniec 2011 r.). Łączna wartość zadłużenia na koniec 2011 r. wyniosła 4,5 mld złotych (5,1 mld złotych na koniec 2010 r.). W 2011 r. PKP S.A. spłaciły 1,6 mld złotych zapadającego zadłużenia, przede wszystkim z wpływów ze sprzedaży akcji PKP PLK do Skarbu Państwa oraz przychodów z prywatyzacji spółek Grupy PKP (0,9 mld złotych), jak również środków z emisji euroobligacji (0,2 mld euro, czyli 0,8 mld złotych). Dług zapadający w latach 2012-2013 o wartości 0,9 mld złotych będzie spłacony z wpływów ze sprzedaży udziałów w PKP PLK do Skarbu Państwa o wartości 0,9 mld złotych.

Sprywatyzować PKP Cargo
Fitch zwraca uwagę, iż spłata istotnych zobowiązań zapadających w 2014 r. o wartości 1,6 mld złotych będzie najprawdopodobniej wymagała wpływów z prywatyzacji podmiotów zależnych PKP, np. PKP Cargo S.A. Proces prywatyzacji tej spółki został rozpoczęty w 2011 r. Agencja postrzega opóźnienia w procesie prywatyzacji jako negatywny czynnik przy ocenie wiarygodności kredytowej PKP oraz uważa, że dalsze opóźnienia mogą mieć negatywny wpływ na ratingi spółki, jeśli Skarb Państwa nie obejmie gwarancjami zadłużenia, które potencjalnie byłoby zaciągnięte w celu refinansowania zadłużenia przypadającego do spłaty w 2014 r.

Sprzedać TK Telekom
Proces prywatyzacji spółek z Grupy PKP, poza wspomnianym wcześniej procesem prywatyzacji PKP Cargo, przebiegał w przeważającej mierze zgodnie z oczekiwaniami. W 2011 r. PKP sprzedała udziały w Przedsiębiorstwie Napraw Infrastruktury oraz ZWUS Bombardier. Proces prywatyzacji TK Telekom jest w trakcie realizacji. W lipcu 2012 r. została opublikowana krótka lista inwestorów zainteresowanych zakupem udziałów TK Telekom. PKP S.A. oczekuje, iż proces prywatyzacji tej spółki zakończy się w 2012 r.

W 2011 r. PKP S.A. zwiększyły wydatki inwestycyjne, głównie na modernizację dworców kolejowych, do 0,4 mld złotych w porównaniu do rocznych wydatków inwestycyjnych w latach 2007-2010 na poziomie poniżej 0,1 mld złotych. Ponad 53 proc. inwestycji w 2011 r. finansowanych było z dotacji budżetowych oraz unijnych. Fitch zakłada, iż relatywnie wysoki poziom wydatków inwestycyjnych zostanie utrzymany w średnim horyzoncie czasowym.

Zbywać nieruchomości
Wpływy ze sprzedaży aktywów niezwiązanych z podstawową działalnością spółki (tj. głównie gruntów) wyniosły 200 mln złotych w 2011 r. Agencja zakłada, iż proces sprzedaży aktywów będzie kontynuowany, a wpływy z tego tytułu będą wspierać krótkoterminową płynność finansową spółki.

Fitch zwraca uwagę, że około 76 proc. łącznego zadłużenia PKP S.A. na koniec 2011 r. denominowane było w walutach obcych (głównie euro oraz jenie japońskim). Spółka zabezpieczyła ryzyko walutowe związane z płatnością odsetek w odniesieniu do 72 proc. powyższego salda, natomiast PKP S.A. posiada ekspozycję na ryzyko walutowe związane ze spłatą nominalnej wartości zadłużenia, z uwagi na fakt, iż przychody spółki denominowane są głównie w złotówkach. Gwarancje Skarbu Państwa dla zadłużenia PKP S.A. denominowane są walutach obcych.Płynność finansowa PKP S.A. była odpowiednia na koniec 2011 r. Saldo środków pieniężnych wyniosło 0,4 mld złotych, natomiast krótkoterminowe saldo zadłużenia 0,3 mld złotych.

Podniesienie długoterminowego międzynarodowego ratingu Polski w walucie krajowej i zagranicznej skutkowałoby podniesieniem ratingów PKP S.A. Natomiast  czynniki, które indywidualnie lub łącznie, mogą skutkować obniżeniem ratingów PKP S.A. to obniżenie długoterminowego międzynarodowego ratingu Polski w walucie krajowej i zagranicznej oraz emisja zadłużenia, które nie byłoby objęte gwarancją Skarbu Państwa.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Bydgoszcz testuje mobilny rozkład jazdy tramwajów Bydgoszcz testuje mobilny rozkład jazdy tramwajów
Następny artykuł CTL Logistics na dobrym kursie CTL Logistics na dobrym kursie