Łącznica w Kalwarii Zebrz. nieprędko

Łącznica w Kalwarii Zebrz. nieprędko

20 sierpnia 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Na początku lipca opublikowaliśmy list, jaki profesor Andrzej Nowakowski, nauczyciel akademicki i znawca problemów transportu kolejowego w Małopolsce, skierował do prezesa PKP PLK, Remigiusza Paszkiewicza. Dzisiaj przedstawiamy odpowiedź PKP PLK.

Fot. Adam Brzozowski

Przypomnijmy: profesor Nowakowski postulował m.in. budowę łącznicy w Kalwarii Zebrzydowskiej pomiędzy liniami nr 97 i 117 (tak, by pociągi jadące z Krakowa do Wadowic i Bielska-Białej nie traciły czasu na zmianę kierunku jazdy na stacji Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona), remont linii Wadowice – Bielsko-Biała Główna oraz rewitalizację trasy nr 103 Trzebinia – Spytkowice – Wadowice. Czy jest szansa na realizację tych propozycji?

Łącznicy nie będzie

Jak czytamy w odpowiedzi PKP PLK (pod pismem podpisała się Józefa Majerczak, członek zarządu, dyrektor ds. utrzymania infrastruktury), budowa łącznicy zależy od rozwiązania problemu własności gruntów i od możliwości finansowych zarządcy infrastruktury. PKP PLK dysponują pełnym portfelem projektów zaplanowanych w ramach przyjętego przez Radę Ministrów 7 listopada 2011 r. Wieloletniego Programu Inwestycji Kolejowych do roku 2013, z perspektywą do roku 2015, który nie przewiduje budowy tej łącznicy.

Przewoźnicy niezainteresowani?

Józefa Majerczak wyjaśnia, że budowa łącznicy musi być uzasadniona względami społecznymi i ekonomicznymi. Jak dodaje, inwestycja ta jest ostatecznie uzależniona od potrzeb przewozowych, które w dużym stopniu są kreowane przez władze lokalne.

Podobnie wygląda sprawa z poprawą parametrów linii nr 117. Zdaniem zarządcy infrastruktury, przedmiotowa linia jest eksploatowana w bardzo małym stopniu, co świadczy o niewielkim zainteresowaniu przewoźników.  Dlatego prace prowadzone na trasie ograniczają się do robót utrzymaniowych, których celem jest zapewnienie przejezdności i zachowanie bezpieczeństwa ruchu.

Podobnie jest w przypadku linii nr 103 Trzebinia – Wadowice na odcinku Wadowice – Spytkowice, gdzie prowadzone są jedynie prace konserwacyjne i diagnostyczne.

Decyzja w rękach marszałka

Jak zaznacza Józefa Majerczak, PLK zgłosiły jednak marszałkowi województwa małopolskiego propozycje projektów kolejowych do ujęcia w ramach perspektywy finansowej 2014 – 2020. Są to: modernizacja linii nr 117 na odcinku Wadowice – granica województwa oraz modernizacja linii nr 97 na odcinku Sucha Beskidzka – granica województwa (analogiczne propozycje zostały złożone władzom województwa śląskiego).

Wśród proponowanych do modernizacji linii znalazły się też: trasa nr 96 na odcinku Stróże – Muszyna – granica państwa, linia nr 105 Muszyna – Krynica i modernizacja linii nr 97, 98, 99 na odcinku Skawina – Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane.

Ostateczna decyzja o udziale projektów kolejowych w RPO należy do zarządu województwa małopolskiego.