Stróże – Jasło: czy i jak reaktywować?

Stróże – Jasło: czy i jak reaktywować?

05 września 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Linia Stróże – Jasło liczy 46 kilometrów. To część dawnej Kolei Transwersalnej. Jednotorowy, zelektryfikowany szlak jest jednak obecnie pozbawiony ruchu pasażerskiego. Jak do tego doszło i czy jest sens reaktywować to połączenie?

Fot. Dominik Skudlarski

Przez wiele lat stacja Stróże była „oknem na świat" powiatów gorlickiego i jasielskiego. Zapewniała przesiadki w kierunku Nowego Sącza, Tarnowa i Krakowa. Część kursów wykonywanych na odcinku Stróże - Jasło stanowiła zarazem bezpośrednie połączenia do Nowego Sącza, Krakowa, Tarnowa i Krynicy (relacje Jasło - Nowy Sącz/Krynica, Jasło - Tarnów, Gorlice - Kraków).

Wygaszanie popytu

Regres połączeń nastąpił w 2004 roku. Wtedy zlikwidowano bezpośrednie połączenie Kraków - Gorlice – Kraków i Jasło - Tarnów (to połączenie istniało tylko w jedną stronę), a także Jasło - Krynica – Jasło (co prawda wróciło ono później w relacji Jasło - Nowy Sącz – Jasło, ale ostatecznie także zostało zlikwidowane).

W tamtym okresie zastąpiono pociągi zestawione z EZT na odcinku między stacją Gorlice Zagórzany a stacją Gorlice autobusami Kolejowej Komunikacji Autobusowej (KKA). Później pojawił się szynobus w miejsce autobusów, po czym powrócono do EZT.

Likwidacje pociągów

Rok 2006 był najczarniejszym rokiem dla linii, gdyż zawieszono wówczas przewozy pasażerskie na odcinkach Biecz - Jasło i Gorlice - Gorlice Zagórzany, zostawiając tylko dwie pary pociągów relacji Stróże – Biecz (relacji z góry skazanej na niepowodzenia). Pociągi Stróże - Biecz w liczbie dwóch par kursowały do 1 czerwca 2010 r., gdy zastąpiono je autobusami KKA. Ta decyzja zbiegła się w czasie z niszczycielską powodzią, która wyrządziła duże szkody na odcinku Stróże - Jasło.

Na rozkład 2010/11 zaplanowano całoroczną KKA na odcinku Stróże - Biecz, jednocześnie zwiększając liczbę połączeń do 3 par. Nowością był także wjazd do Gorlic (stacja Gorlice Zagórzany znajduje się z dala od centrum miasta, z kolei stacja Gorlice ma bardzo dobrą lokalizację, blisko centrum).

Zawieszenie ruchu

W 2011 r. Przewozy Regionalne wprowadziły na połączenia funkcjonujące w ramach KKA ofertę "Połączenie w Dobrej Cenie". Klientów jednak brakowało. Pod koniec obowiązywania rozkładu 2010/11 zapadła decyzja o likwidacji połączeń KKA Stróże - Biecz, choć były one początkowo planowane w liczbie dwóch par kursujących w dni robocze od poniedziałku do piątku.

Relacja Stróże - Biecz okazała się całkowitą porażką.  Złożyły się na to następujące czynniki: brak bezpośrednich połączeń z Jasłem (Jasło jest znacznie większym ośrodkiem miejskim niż Biecz, poza tym Jasło umożliwia przesiadkę na pociągi w kierunku Zagórza/Rzeszowa), bardzo silna konkurencja ze strony przewoźników drogowych (Voyager Transport), słaby marketing i reklama istniejących połączeń oraz pomijanie w planowaniu połączeń stacji Gorlice.

Jak reaktywować?

W przypadku reaktywacji przedmiotowej trasy, należy powrócić do pełnej relacji pociągów, czyli kursów ze Stróż (woj. małopolskie) do Jasła (woj. podkarpackie). Obecnie relacja Stróże – Gorlice/Biecz nie ma żadnych szans przez nasycenie rynku przewozowego (transport drogowy).

Jednak w przypadku braku możliwości porozumienia samorządów podkarpackiego z małopolskim co do uruchomienia pełnej relacji, należy szukać innych rozwiązań. Dobrym pomysłem może być uruchomienie połączenia w relacji Kraków Główny - Gorlice - Kraków Główny zestawionego z jednego EZT odczepianego/doczepianego w Stróżach do składu pociągu "Dunajec" relacji Kraków Główny - Nowy Sącz - Kraków Główny.

Oczywiście, takie połączenie powinno początkowo kursować w terminach zapewniających największą frekwencję (piątki i niedziele z Krakowa oraz w soboty i poniedziałki z Gorlic), które następnie, w miarę pozyskiwania nowych pasażerów powinny zostać rozszerzone. Łączenie i rozłączanie EZT w Stróżach nie powinno stanowić problemu.

Małopolski Zakład Przewozów Regionalnych prowadzi przecież na swoim obszarze pociągi zestawione z EZT, które są następnie dzielone na dwie osobne relacje (interREGIO „Gubałówka”/„Nikifor”).