PLK: przejezdność linii do portu w Gdyni jest optymalna

PLK: przejezdność linii do portu w Gdyni jest optymalna

05 września 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Przepustowość linii kolejowych, którymi w Polskę wysyłane są towary z kontenerowców zawijających do Gdyni spadła o połowę podał „Dziennik Gazeta Prawna”. A to dlatego, że PKP Polskie Linie Kolejowe remontują trzy szlaki jednocześnie. PLK zapewniają, że na czas remontu, przewoźnicy kolejowi indywidualnie uzgadniali rozkład jazdy z zarządcą infrastruktury.

Fot. T. Urbaniak, ZMPG

„DGP” dotarł do listu, w którym szefowie 13 spółek proszą ministra transportu Sławomira Nowaka o lepsze zorganizowanie prac i ostrzegają przed całkowitym paraliżem działalności i lawiną odszkodowań za nieterminowe dostarczanie towarów. 

Firmy poskarżyły się do ministerstwa, bo utrudnienia potrwają co najmniej do 8 grudnia, a o rozpoczęciu inwestycji kolejowa spółka poinformowała branżę na tydzień przed wprowadzeniem ograniczeń. Według firm, to zbyt mało czasu, by bez komplikacji przekierować statek do innego portu. Na zamieszaniu straci cała polska branża, bo zawiedzeni klienci będą woleli wysłać towary do Hamburga, z którym Gdynia ostro konkuruje – napisał „Dziennik Gazeta Prawna”.

Zarządca krajowej infrastruktury kolejowej wydał w tej sprawie specjalne oświadczenie. Czytamy w nim, że PKP Polskie Linie Kolejowe podczas modernizacji i rewitalizacji linii dokładają wszelkich starań, aby zapewnić maksymalną przejezdność dla pociągów pasażerskich i towarowych.

Ponadto, na czas remontu, przewoźnicy kolejowi indywidualnie uzgadniali rozkład jazdy z zarządcą infrastruktury. Ustalenia prowadzone były na przełomie lipca i sierpnia 2012 r. Konstruktorzy, w porozumieniu z przewoźnikami towarowymi, starali się tak dostosować rozkład jazdy pociągów dojeżdżających do portu, aby w jak najkrótszym czasie docierały one do celu.

Aby usprawnić dojazd pociągów towarowych do portu w Gdyni podczas modernizacji linii kolejowej Warszawa-Gdynia oraz rewitalizacji linii Kościerzyna Gdynia, PKP PLK ograniczyły również czas zamknięć technologicznych na odcinku Tczew – Gdańsk.

Poza tym, w ramach współpracy PKP PLK z SKM, część pociągów pasażerskich skierowana została na tory SKM. „Takie rozwiązane zapewni w wybrane dni dodatkowy przejazd pociągów towarowych pomiędzy Gdynią i Gdańskiem. Dla pociągów uruchamianych wg tzw. indywidualnego rozkładu jazdy PLK zawsze proponuje takie rozwiązania, które minimalizują utrudnienia. Wykonawcy, na objętych pracami liniach, zostali zobowiązani do ograniczenia zamknięć  i maksymalnego zintensyfikowania prac” – pisze Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskich Linii Kolejowych.