Prezydent Piły Piotr Głowski poinformował radnych podczas Rady Miasta, że jest już wybrany wykonawca remontu pilskiego dworca kolejowego.
Po remoncie – rozpocznie się w przyszłym roku i potrwa do 2014 r. - miasto zamierza wydzierżawić od kolei pomieszczenia, w których zainstalowane zostaną urządzenia centrum miejskiego monitoringu. Tu docierałby obraz z miejskich kamer. Na miejscu byliby też strażnicy miejscy, bo jedno z dzierżawionych pomieszczeń przeznaczone byłoby dla lokalnego posterunku.
Pojawił się też pomysł, by w budynku dworca zorganizować punkt informacji turystycznej, miasto miałoby też podjąć się przygotowania dojazdu do dworca. Ten byłby o tyle istotny, że wcześniejsze zapowiedzi dotyczące remontu i modernizacji mówią nawet o przełożeniu torów linii Tczew – Kostrzyn na południową część stacji, co miałoby ułatwić dojazd do dworca osobom niepełnosprawnym (bez konieczności budowania mostów, co brano pod uwagę w innym wariancie planów remontowych).
Od ubiegłego roku wiadomo, że przełożenie torów pozytywnie ocenili kolejarze. Szczegóły ostatecznie sprecyzowanych planów remontowych zostaną zapewne podane po ustaleniu ram projektu.
Pieniądze – ok. 10 mln zł - na remont dworca pochodzą z budżetu PKP i ze środków unijnych. Prace remontowe obejmą nie tylko budynek stacyjny - na który powrócą klasycystyczne elementy architektury i znikną bariery architektoniczne - ale też podziemne przejście.
Stacja kolejowa w Pile jest jedną z większych w Wielkopolsce, obsługuje ruch pasażerski i towarowy. Krzyżuje się tu pięć linii kolejowych.
Dworzec budowano od 1853 r. (oddano do użytku w 1876 r.). W 1851 r. otwarto pierwsze połączenie kolejowe między Krzyżem Wielkopolskim, Berlinem a Bydgoszczą. Od 2010 r. dworzec i parowozownia są wpisane na listę zabytków.