Pracownicy poszczególnych Zakładów Linii Kolejowych wraz z funkcjonariuszami SOK oraz Policji monitorowali dziś zachowania kierowców i pieszych na wybranych przejazdach kolejowo-drogowych w całej Polsce. Jednym z nich był przejazd w Szklarce Radnickiej (woj. zielonogórskie).
Na przejeździe w Szklarce Radnickiej pracowników PKP PLK, funkcjonariuszy Straży Ochrony Kolei i Policji wspierał również patrol Straży Granicznej.
Akcja odbyła się w godz. 10.00 – 11.00 na przejeździe kolejowym kategorii „B” przecinającym linię kolejową z drogą krajową nr 276. Była to już 22. akcja „Bezpieczny Poniedziałek” w ramach ogólnopolskiej VIII edycji kampanii społecznej „Bezpieczny Przejazd – Zatrzymaj się i Żyj”. Polegała na kontroli w zakresie bezpiecznego przekraczania przejazdów kolejowych przez kierowców i rowerzystów. Zwracano uwagę na brak przestrzegania przepisów drogowych jak: przejeżdżanie przez przejazd w momencie opuszczania i podnoszenia rogatek. Podczas działań rozdano około 200 ulotek informacyjnych o zagrożeniach nieprzestrzegania przepisów. Celem takich akcji jest przeciwdziałanie niewłaściwym zachowaniom kierowców i pieszych przekraczających przejazdy kolejowe, tym samym zmniejszenie liczby wypadków.
Część kierowców nie przestrzega kilku podstawowych zasad narażając życie własne i pasażerów. W „zaganianym” życiu łamią przepisy, uważają, że zdążą i uda się przejechać w momencie zadziałania sygnalizacji świetlnej lub nawet w momencie rozpoczęcia opuszczania rogatek. Piesi natomiast nie mając w zasięgu wzroku pociągu, omijają często rogatki lub przechodzą pod nimi, a nawet często zdarza się, że przebiegają tuż przed nadjeżdżającym pociągiem. Statystyki są przerażające, gdyż 98 proc. wypadków na przejazdach kolejowych powoduje NIEOSTROŻNOŚĆ kierowców. Na skrzyżowaniu linii kolejowej z drogą pociąg ma zawsze pierwszeństwo !!! Nie tylko z racji prawa, a przede wszystkim z pozycji siły. Droga hamowania pociągu towarowego o masie od 1000 do 3000 ton jadącego prędkością 50 km/h wynosi nawet do 1 kilometra. Dla porównania samochód osobowy o masie 700 kg – 1,5 tony hamuje około 30 m.
Wykroczeniami najczęściej popełnianymi na przejazdach kolejowych przez kierowców są:
- niezachowanie szczególnej ostrożności przy zbliżaniu się do przejazdu i w trakcie jego przekraczania,
- brak reakcji na znak drogowy „STOP”,
- wjazd na przejazd z rogatkami w czasie ich zamykania,
- omijanie „slalomem” półrogatek,
- brak reakcji na sygnalizację świetlną i dźwiękową o zbliżającym się pociągu.
W związku z tym PKP Polskie Linie Kolejowe oraz Straż Ochrony Kolei apelują do kierowców:
- Ludzie i technika z różnych przyczyn może zawieść. Pamiętaj o zasadzie ograniczonego zaufania nawet wtedy, gdy zbliżasz się do przejazdu strzeżonego przez dróżnika,
- Traktuj każdy przejazd kolejowo – drogowy jak skrzyżowanie z drogą uprzywilejowaną,
- Nie ma stuprocentowo bezpiecznych skrzyżowań, nie ma też stuprocentowo bezpiecznych przejazdów kolejowych. Na żadnym niezależnie od sposobu ich zabezpieczania, nic nie zastąpi ostrożności kierowcy,
- Maszynista pociągu, który widzi nagłe wtargnięcie samochodu na przejazd, nie może ominąć samochodu. Może tylko włączyć hamulec i czekać na zdarzenie.
- Pociąg waży nie mniej, niż kilkaset ton, jego droga hamowania to przynajmniej kilkaset metrów.