„Bezpieczny Poniedziałek” na przejazdach

„Bezpieczny Poniedziałek” na przejazdach

10 września 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Pracownicy poszczególnych Zakładów Linii Kolejowych wraz z funkcjonariuszami SOK oraz Policji monitorowali dziś zachowania kierowców i pieszych na wybranych przejazdach kolejowo-drogowych w całej Polsce. Jednym z nich był przejazd w Szklarce Radnickiej (woj. zielonogórskie).

Fot. SOK

Na przejeździe w Szklarce Radnickiej pracowników PKP PLK, funkcjonariuszy Straży Ochrony Kolei i Policji wspierał również patrol Straży Granicznej.

Akcja odbyła się w godz. 10.00 – 11.00 na przejeździe kolejowym kategorii „B” przecinającym linię kolejową z drogą krajową nr 276. Była to już 22. akcja „Bezpieczny Poniedziałek” w ramach ogólnopolskiej VIII edycji kampanii społecznej „Bezpieczny Przejazd – Zatrzymaj się i Żyj”. Polegała na kontroli w zakresie bezpiecznego przekraczania przejazdów kolejowych przez kierowców i rowerzystów. Zwracano uwagę na brak przestrzegania przepisów drogowych jak: przejeżdżanie przez przejazd w momencie opuszczania i podnoszenia rogatek. Podczas działań rozdano około 200 ulotek informacyjnych o zagrożeniach nieprzestrzegania przepisów. Celem takich akcji jest przeciwdziałanie niewłaściwym zachowaniom kierowców i pieszych przekraczających przejazdy kolejowe, tym samym zmniejszenie liczby wypadków.

Część kierowców nie przestrzega kilku podstawowych zasad narażając życie własne i pasażerów. W „zaganianym” życiu łamią przepisy, uważają, że zdążą i uda się przejechać w momencie zadziałania sygnalizacji świetlnej lub nawet w momencie rozpoczęcia opuszczania rogatek. Piesi natomiast nie mając w zasięgu wzroku pociągu, omijają często rogatki lub przechodzą pod nimi, a nawet często zdarza się, że przebiegają tuż przed nadjeżdżającym pociągiem. Statystyki są przerażające, gdyż 98 proc. wypadków na przejazdach kolejowych powoduje NIEOSTROŻNOŚĆ kierowców. Na skrzyżowaniu linii kolejowej z drogą pociąg ma zawsze pierwszeństwo !!! Nie tylko z racji prawa, a przede wszystkim z pozycji siły. Droga hamowania pociągu towarowego o masie od 1000 do 3000 ton jadącego prędkością 50 km/h wynosi nawet do 1 kilometra. Dla porównania samochód osobowy o masie 700 kg – 1,5 tony hamuje około 30 m.

Wykroczeniami najczęściej popełnianymi na przejazdach kolejowych przez kierowców są:

  • niezachowanie szczególnej ostrożności przy zbliżaniu się do przejazdu i w trakcie jego przekraczania,
  • brak reakcji na znak drogowy „STOP”,
  • wjazd na przejazd z rogatkami w czasie ich zamykania,
  • omijanie „slalomem” półrogatek,
  • brak reakcji na sygnalizację świetlną i dźwiękową o zbliżającym się pociągu.

W związku z tym PKP Polskie Linie Kolejowe oraz Straż Ochrony Kolei apelują do kierowców:

  1. Ludzie i technika z różnych przyczyn może zawieść. Pamiętaj o zasadzie ograniczonego zaufania nawet wtedy, gdy zbliżasz się do przejazdu strzeżonego przez dróżnika,
  2. Traktuj każdy przejazd kolejowo – drogowy jak skrzyżowanie z drogą uprzywilejowaną,
  3. Nie ma stuprocentowo bezpiecznych skrzyżowań, nie ma też stuprocentowo bezpiecznych przejazdów kolejowych. Na żadnym niezależnie od sposobu ich zabezpieczania, nic nie zastąpi ostrożności kierowcy,
  4. Maszynista pociągu, który widzi nagłe wtargnięcie samochodu na przejazd, nie może ominąć samochodu. Może tylko włączyć hamulec i czekać na zdarzenie.
  5. Pociąg waży nie mniej, niż kilkaset ton, jego droga hamowania to przynajmniej kilkaset metrów.