Hübner: kolej potrzebuje wsparcia UE

Hübner: kolej potrzebuje wsparcia UE

12 września 2012
PODZIEL SIĘ

Konieczne jest zwiększenie wsparcia dla nowych krajów członkowskich tak, aby wyrównana została różnica między kolejami państw starej Unii i nowymi państwami wspólnoty - powiedziała Danuta Hübner, przewodnicząca Komisji ds. Rozwoju Regionalnego Parlamentu Europejskiego, podczas debaty nt. finansowania infrastruktury i taboru kolejowego w UE.

Fot. danuta-huebner.pl

Celem debaty było przedstawienie szans i ograniczeń funkcjonowania kolei w centralnej i wschodniej części Unii Europejskiej oraz finansowania sektora kolejowego z wykorzystaniem instrumentów unijnych, w obliczu przygotowywanego właśnie nowego budżetu unijnego na lata 2014- 2020.

Wciąż gonimy starą Unię
Mimo rozszerzenia Unii, wciąż istnieją istotne różnice w obszarze możliwości inwestycyjnych oraz stanu infrastruktury i taboru kolejowego pomiędzy nowymi i starymi państwami wspólnoty. Właściwe finansowanie kolei w krajach Europy Środkowo-Wschodniej jest kwestią kluczową w obliczu konieczności poprawy jej działania oraz planów Komisji Europejskiej dot. pełnego otwarcia pasażerskiego rynku kolejowego - mówili zgodnie uczestnicy debaty w Strasburgu.

Spotkanie europejskich polityków otworzył Brian Simpson, szef Komisji Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego. Jak podkreślił, najważniejsze w planowaniu inwestycji jest zapewnienie komplementarności inwestycji taborowych i infrastrukturalnych. Sam nowoczesny tabor nie będzie mógł być w pełni wykorzystany bez zmodernizowanej infrastruktury - mówił.

Danuta Hübner, dodała, że ma nadzieję, iż nowa perspektywa finansowa, nad którą obecnie toczą się prace, zapewni środki do realizacji ambitnych celów i pozwoli na kontynuacje inwestycji infrastrukturalnych i taborowych.

Potrzebujemy więcej inwestycji
Aleksander Wołowiec, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych przedstawił zebranym obecną sytuację na rynku transportu kolejowego w Polsce. Podkreślił, że rynek transportu kolejowego w naszym kraju jest otwarty, zarówno w przewozach towarowych jak i pasażerskich. Dodał, iż Polsce potrzeba jednak licznych inwestycji infrastrukturalnych i taborowych, które pozwolą na wyrównanie szans konkurencyjności z kolejami starej 15-stki. Zapewnił, że kolej w Polsce dochowa wszelkich starań, aby w jak najlepszy sposób wykorzystać dostępne fundusze.

Mathias Ruete, Dyrektor Generalny ds. Mobilności i Transportu w Komisji Europejskiej, zwrócił uwagę jak ważną rolę odgrywa spójność polityki regionalnej i transportowej dla realizacji celów, które stawia przed swoimi państwami Unia Europejska. Mathias Ruete poprosił uczestników debaty o wsparcie dla transportu.

Debatę pt. „Finansowanie infrastruktury i taboru kolejowego w UE” zorganizowały Polskie Koleje Państwowe S.A. wraz z platformą Rail Forum Europe (RFE). Spotkanie odbyło się wczoraj (11 września 2012r.) w siedzibie Parlamentu Europejskiego w Strasburgu.