Środki z UE rozwijają transport w Warszawie

Środki z UE rozwijają transport w Warszawie

13 września 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Centrum Unijnych Projektów Transportowych, instytucja zarządzająca środkami unijnymi przeznaczonymi na transport w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko ma duży wpływ na rozwój transportu szynowego w stolicy. CUPT dofinansowało m.in. Szybką Kolej Miejską, Tramwaje Warszawskie oraz stołeczne metro.

Fot. Dominik Skudlarski

Największą inwestycją realizowaną obecnie w Warszawie jest budowa centralnego odcinka II linii metra.

Terminowe zakończenie prac?
Przedsięwzięcie zakłada wybudowanie podziemnej trasy złożonej z 7 stacji oraz zakup 35 nowych pociągów. Wartość całej inwestycji wynosi 6 mld zł, z czego około połowy stanowi dofinansowanie z UE. Na przełomie maja i czerwca 2013 r. wykonawca wydrąży wszystkie tunele łączące stacje. - Wówczas zakończą prace wszystkie cztery tarcze TBM – mówi Dariusz Kostaniak, dyrektor ds. inwestycji w spółce Metro Warszawskie. - Należy pamiętać, że samo drążnie tuneli jest stosunkowo najłatwiejszym zadaniem. Bardziej czasochłonne i skomplikowane jest podłączenie wszystkich niezbędnych instalacji, a także wybudowanie stacji, wentylatorni, zajezdni, torów. W związku z tym metro z pasażerami pojedzie latem 2014 r., czyli tak jak jest zapisane w umowie – dodaje.

Na ostateczny termin nie powinna wpłynąć sierpniowa awaria na budowie stacji Powiśle, która została zalana. Mimo, że prace mogą opóźnić się o cztery miesiące to do spółki Metro Warszawskie, sprawującej nadzór inwestorski, nie wpłynęła od wykonawcy prośba o wydłużenie terminu zakończenia prac.

Elfem na lotnisko
Zrealizowanym już projektem, któremu CUPT przyznało środki z UE jest zakup 13 sześciowagonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych typu Elf dla stołecznej SKM. Nowoczesny tabor służy podróżnym na liniach S2 i S3 z Sulejówka i Legionowa przez centrum Warszawy na Lotnisko Chopina.

Całkowity koszt realizacji projektu, zgodnie z umową o dofinansowanie, wynosi ponad 372 mln zł. SKM udzielone zostało dofinansowanie z Funduszu Spójności UE w kwocie ponad 177 mln zł. Ostateczne rozliczenie projektu nastąpi w 2014 r. po zakończeniu trzyletniego okresu gwarancyjnego pojazdów przez dostawcę, firmę Pesa z Bydgoszczy.

Obecnie linie lotniskowe obsługuje 3 pary pociągów w ciągu godziny. - Najwięcej pasażerów przewieźliśmy w miesiącu czerwcu, kiedy została oddana do użytku łącznica kolejowa na lotnisko. W sumie to było 986 tys. podróżnych – mówi Jerzy Obrębski, członek zarządu SKM. - W wakacje zanotowaliśmy spadek przewozów. W lipcu z połączenia na Okęcie skorzystało 600 tys. osób, a w sierpniu - 500 tys.

Szybsze tramwaje
Kolejnym projektem dofinansowanym ze środków europejskich jest modernizacja trasy tramwajowej Dworzec Wileński - Stadion Narodowy - Rondo Waszyngtona wraz z zakupem 30 tramwajów niskopodłogowych. Prace trwają od 2009 r. i zakończą się w 2014 r. Do tej pory oddano do użytku odcinek biegnący ulicą Zieleniecką. Znajdują się na nim wydłużone (mogące przyjąć jednocześnie dwa tramwaje) przystanki, przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz nowe torowisko, którego szyny są otulone profilami gumowymi.
- Dzięki temu tramwaje mają jeździć szybciej i emitować mniej hałasu - mówi Robert Grzywacz, kierownik Działu Techniki i Rozwoju w Tramwajach Warszawskich. - Ponadto zamontowaliśmy system informacji pasażerskiej, który po skończeniu prac znajdzie się na całej zmodernizowanej trasie

Linia z Ronda Waszyngtona do Dworca Wileńskiego będzie docelowo w całości obsługiwana przez tramwaje niskopodłogowe. Koszt  całego przedsięwzięcia wynosi ok. 368 mln zł, z czego kwota dofinansowania to ok. 175 mln zł.