Po 11 miesiącach od zamknięcia starego dworca rozpoczęły się prace przy budowie nowej, podziemnej Łodzi Fabrycznej. W czwartek pierwsza koparka zaczęła wydobywać ziemię z terenu stacji. Prace potrwają do 2015 r.
15 października 2011 r. z Łodzi Fabrycznej odjechał ostatni w historii naziemnej stacji pociąg pasażerski. Po zamknięciu ruchu zdemontowano wszystkie tory i urządzenia stacyjne. Wyburzone zostały też budynki – dworzec i stare magazyny. Po 11 miesiącach rozbiórki rozpoczęła się budowa nowej stacji. – Na tym etapie prace mają charakter wstępny – zaznacza Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK.
Najpierw komora startowa
W pierwszym etapie robót powstanie komora startowa. – To żelbetowa konstrukcja stanowiąca podziemną część przyszłego dworca – tłumaczył na piątkowej konferencji prasowej Marcin Zaręba reprezentujący konsorcjum firm Torpol, Astaldi, Intercor i PBDiM, które jest głównym wykonawcą inwestycji. – Komora będzie powstawała przez około rok – mówi Zaręba.
Prace prowadzone będą bez względu na porę roku. – Jeśli będziemy kopać pod ziemią, to zima nie powinna nam zbytnio zaszkodzić – przekonywał Paweł Dziwisz z PKP PLK.
Coraz więcej sprzętu
Choć w piątek ziemię wydobywały tylko dwie koparki, na placu budowy będzie przybywać i sprzętu, i ludzi. – Jesteśmy przygotowani na wywóz każdej ilości ziemi. Docelowo będzie tu wykorzystywane 6 koparek i 8 szczeliniarek – usłyszeliśmy od Marcina Zaręby.
Na terenie budowy będzie pracować do 2 tysięcy ludzi jednocześnie, a przez cały okres trwania robót zatrudnienie znajdzie nawet 30 tys. osób.
Ciężarówkami do starej żwirowni
Wstępne szacunki mówią, że z terenu budowy trzeba będzie wywieźć prawie dwa miliony metrów sześciennych ziemi. Do jej transportu używane są ciężarówki. Urobek trafia do wyrobiska po nieczynnej żwirowni we wschodniej części miasta.
Równocześnie z drążeniem wykopu będą powstawać zagłębione na kilkadziesiąt metrów ściany podziemnej części stacji. Następnie zostanie zdjęta warstwa ziemi i bezpośrednio na nią będzie wylany beton stanowiący strop dworca. – Następnym etapem będzie uzyskanie pozwoleń na budowę górnej części obiektu – mówił Marcin Zaręba.
Nie tylko kolej
Wiceprezydent Łodzi, Radosław Stępień podkreślał, że budowa dworca jest istotna nie tylko dla funkcjonowania kolei, ale także dla komunikacji wewnątrz miasta. – To, co będzie wokół dworca, stanie się nową jakością transportu publicznego – powiedział.
Projekt zakłada bowiem przebudowę przylegających do stacji ulic Kilińskiego, Traugutta i Tuwima oraz powstanie nowej linii tramwajowej na ul. Składowej na odcinku od Kilińskiego do POW.
Na terenie Fabrycznej powstanie multimodalny węzeł przesiadkowy z 24 przystankami autobusowymi. Trzypoziomowy parking pomieści natomiast blisko tysiąc samochodów.
Czy będzie tunel do Kaliskiej?
Budowa dworca czołowego pochłonie 1,5 mld zł. PLK wraz z miastem Łódź szukają środków, które pozwoliłyby na kolejne prace. Kolejarze chcą bowiem, by Fabryczna stała się stacją przelotową dzięki tunelowi, który połączyłby ją z Dworcem Kaliskim.
– Walczymy o to, by podstawową trasą regionalną stała się linia Sieradz – Łódź – Koluszki – powiedział Radosław Stępień. – Wydaje się to naturalną kontynuacją dla obecnej inwestycji – dodał.
Paweł Dziwisz z PKP PLK stwierdził, że budowa tunelu średnicowego przez Łódź pozwoliłaby na szybkie połączenie Warszawy z Wrocławiem bez konieczności zmiany kierunku jazdy.
W sprawie finansowania budowy tunelu inwestorzy prowadzą rozmowy z przedstawicielami Komisji Europejskiej i z Ministerstwem Rozwoju Regionalnego.