Regulacje Czy KŚ zastosowały się do zaleceń UTK?

Czy KŚ zastosowały się do zaleceń UTK?

10 grudnia 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

W związku z chaosem wywołanym brakiem informacji o odwołanych pociągach Kolei Śląskich, Urząd Transportu Kolejowego wszczął szczegółową kontrolę dotyczącą stanu przygotowania przewoźnika do obsługi przewozów pasażerskich na terenie województwa śląskiego.

Fot. Adam Brzozowski

Regulator rynku wystosował do Kolei Śląskich kilkanaście pism dotyczących różnych zakresów rozszerzenia działalności. Już 10 sierpnia Urząd prosił o projekty planów obiegów oraz informacje o wielkości taboru, trybie postępowania w sytuacji, gdy zamówienie taboru nie będzie dostarczone na czas oraz ilości tras, po których będzie kursował przewoźnik w rozkładzie 2012/2013.

Natomiast 5 października Prezes UTK występował do spółki o rozważenie ponownej analizy zdolności przewozowych KŚ wskazując na szereg zagrożeń, w tym brak pokrycia pojazdami sześciu połączeń, brak uwzględnienia rezerwy, wysoką różnorodność typów pojazdów mogącą skutkować odchyleniami od rozkładowych czasów jazdy, szczególnie w aglomeracji śląskiej ze względu na zagęszczenie linii kolejowych – w efekcie skumulowanie niedotrzymania realizacji rozkładu zarówno na tym terenie, jak i wtórnie na pozostałej sieci kolejowej. Zaniepokojenie regulatora dotyczyło również zastępowania zespołów trakcyjnych składami złożonymi z lokomotywy i wagonów w relacjach, gdzie uruchomienie składu w przeciwnym kierunku wynosi 10 minut albo mniej.

Powyższe obawy wynikały z przedstawionych przez Koleje Śląskie danych, a także z przeprowadzonej przez UTK w kwietniu ankiety dotyczącej zainteresowania przewoźników świadczeniem usług w różnych wariantach. W ankiecie tej KŚ wykazały zainteresowanie uruchomieniem dodatkowych 100 pociągów na dobę podając, jako optymalny czas na przygotowanie takiej realizacji przewozów 12 miesięcy.

W dniach 16-22 października UTK przeprowadził kontrole KŚ w zakresie:

  • stanu przygotowania nowego rozkładu jazdy i obiegów na czas jego obowiązywania
  • stopnia zaspokojenia zapotrzebowania na tabor, konieczny do realizacji założonej ilości pociągów,
  • stanu zaawansowania i realności planów spółki odnośnie zakupu/dzierżawy nowego taboru kolejowego,
  • planów dostosowania przepisów i regulacji do znacznego wzrostu świadczenia usług przewozowych, a także stanu organizacji wewnętrznej spółki, zapewniającego bezpieczeństwo ruchu kolejowego,
  • działań korekcyjnych i zastępczych na wypadek niezrealizowania planów zakupowych i dzierżawy taboru kolejowego i na dzień zmiany rozkładu jazdy, w kontekście zapewnienia odpowiedniego stopnia przewozów pasażerskich w województwie śląskim,
  • stanu przygotowania spółki do przestrzegania zapisów dotyczących praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym, w trakcie trwania nowego rozkładu jazdy, w szczególności w zakresie udzielania informacji.

Czynności kontrolne wykazały liczne braki i nieprawidłowości we wszystkich wymienionych zakresach. Skutkowało to przedstawieniem przewoźnikowi 17 wniosków w wystąpieniu pokontrolnym z 8 listopada 2012 r.

- W tej chwili prowadzimy kontrolę wszystkich aspektów funkcjonowania Kolei Śląskich – informuje Maciej Domański, rzecznik UTK. Kontrola potrwa do 12 grudnia. W tym czasie Urząd sprawdzi wykonanie wniosków i zaleceń pokontrolnych w takim zakresie, jak podczas kontroli przeprowadzonej w dniach 16-22 października.