SKR połączy Oświęcim z Tychami

SKR połączy Oświęcim z Tychami

24 listopada 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Dzięki porozumieniu PKP Polskich Linii Kolejowych, Kolei Śląskich oraz władz samorządowych zostanie przywrócony ruch pasażerski z Tychów do Oświęcimia. To dobra wiadomość dla mieszkańców, którzy dojeżdżając do pracy na Śląsku samochodami lub busami tracą czas na zakorkowanych drogach.

SKR połączy Oświęcim z Tychami
Fot. Przemysław B. Jezierski

Co prawda, rewitalizacja linii kolejowych nr 140/169/179/885/138 dla połączenia Orzesze Jaśkowice - Tychy - Baraniec - KWK Piast - Nowy Bieruń - Oświęcim znalazła się na rezerwowej liście projektów do realizacji w ramach kontraktu terytorialnego województwa śląskiego, mimo to przedsięwzięcie ma duże szanse stać się jedną z podstawowych inwestycji do 2020 r.

Adam Zdziebło podpisując kontrakt pod koniec września podkreślał, że „lista projektów będzie aktualizowana, zmieniana w razie potrzeb”. Taką potrzebę wyrazili właśnie przedstawiciele władz lokalnych z gmin znajdujących się między Tychami a Oświęcimiem oraz Zakładu Linii Kolejowych w Sosnowcu, którzy 10 dni temu podpisali list intencyjny w sprawie poprawy stanu technicznego i reaktywacji przewozów kolejowych na tej trasie.

To szczególnie istotne dla kilku tysięcy ludzi, którzy z powiatu oświęcimskiego dojeżdżają do pracy w zakładach Tychach i Bieruniu (Fiat, Kopalnia "Piast", Danone). Natomiast, w drugą stronę jeżdżą chociażby studenci Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Oświęcimiu.

Koleje Śląskie już w 2011 r. zadeklarowały, że kursy będą realizowane szynobusami w ramach Szybkiej Kolei Regionalnej, która funkcjonuje obecnie na trasie z Tychów do Katowic. Plan zakłada, że po rewitalizacji 22-kilometrowej linii z Oświęcimia do Tychów będzie można dostać się w 30 minut. W tej chwili pokonanie tej trasy najszybszym busem zajmuje ok. 50 min. Dodatkowo, projekt SKR zakłada, że w przyszłości pociągi mogłyby połączyć Tychy z Krakowem w ramach wspólnej strategii Małopolski i Śląska, która przewiduje poprawę komunikacji między obydwoma województwami.

Deklaracja woli współpracy samorządów pozwoli na ubieganie się o środki UE w ramach perspektywy finansowej na lata 2014-2020. Koszt inwestycji szacuje się na ok. 70 mln zł. Natomiast PKP Polskie Linie Kolejowe poprzez udział w podpisaniu listu intecyjnego podkreślają swoją gotowość do realizacji przedsięwzięcia.

W 2015 r. PLK mają przygotować studium wykonalności inwestycji, a następnie dokumentację projektową. Niezależnie od projektu linia Tychy - Bieruń już jest modernizowana. Wykonano remont nawierzchni kolejowej linii 179 na odcinku Tychy - Górki Ściernie za kwotę ponad 17 mln zł oraz remont kładki dla pieszych nad linią kolejową przy ul. Staromłyńskiej za kwotę około 100 tys. zł.