Jest szansa na bezpośredni pociąg Gorzów-Berlin

Jest szansa na bezpośredni pociąg Gorzów-Berlin

PODZIEL SIĘ

Władze województwa lubuskiego odbyły serię spotkań ws. przyszłości lubuskich połączeń kolejowych. Dotyczyły one umów z Przewozami Regionalnymi oraz uruchomienia bezpośredniego pociągu Gorzów-Berlin. – Takim połączeniem jest zainteresowana strona niemiecka i polska, ale wiele zależy od homologacji pojazdów oraz rachunku ekonomicznego – mówi Alicja Makarska, członek zarządu województwa.

Jest szansa na bezpośredni pociąg Gorzów-Berlin
Fot. Marcin Gola

Rozmowy Alicji Makarskiej toczyły się z przedstawicielami Związku Transportowego Berlin - Brandenburgia (VBB) oraz przewoźnika kolejowego Niederbarnimer Eisenbahn (NEB), który jest operatorem na linii Kostrzyn - Berlin Lichtenberg.

Uruchomienie pilotażowego połączenia bezpośredniego relacji Gorzów Wielkopolski - Berlin mogłoby się odbywać w ramach przyszłej kooperacji Przewozów Regionalnych i NEB po obu stronach granicy. Drugim tematem była możliwość wspólnej realizacji projektu, w ramach Programu Współpracy INTERREG dotyczącego wdrożenia transgranicznego systemu informacji pasażerskiej. Z uwagi na fakt, że taki system istnieje już w zaawansowanej formie na terenie Brandenburgii, projekt obejmowałby m.in. rozszerzenie bazy danych o rozkład jazdy polskich przewoźników oraz doposażenie polskich pojazdów w elementy tego systemu.

Ponadto, strona niemiecka zaproponowała województwu lubuskiemu udział, jako jednego z partnerów, w projekcie europejskim dotyczącym transgranicznych przewozów kolejowych. Celem tego projektu w ramach programu INTERREG Central Europe jest wymiana doświadczeń w dziedzinie kolejowego transportu publicznego, oraz opracowanie długofalowej strategii dla rozwoju połączeń transgranicznych.

Z kolei podczas spotkania Alicji Makarskiej z przedstawicielami Lubuskiego Oddziału Przewozów Regionalnych omówiono bieżącą realizację umów o świadczenie usług publicznych na terenie województwa lubuskiego. Jedna z trzech umów, zawartych przez województwo z PR umożliwiła temu przewoźnikowi pozyskanie dofinansowania z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na wykonanie modernizacji 21 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Pierwsze jednostki mają pojawić się na torach w drugiej połowie 2015 roku, a docelowo obsłużą wszystkie kursy w relacjach Zielona Góra - Rzepin - Kostrzyn - Szczecin Główny oraz Zielona Góra - Nowa Sól - Głogów - Wrocław Główny.

Przedyskutowano również kwestię promocji regionalnych połączeń kolejowych, których organizatorem jest województwo. W wyniku postępujących modernizacji linii kolejowych oraz wdrażania nowych ofert przewozowych, transport kolejowy staje się na wielu trasach bardziej atrakcyjny i konkurencyjny pod względem czasu i kosztu przejazdu.

Sztandarowym przykładem jest linia Zielona Góra - Zbąszynek - Międzyrzecz - Gorzów Wlkp., na której rok po wprowadzeniu nowej oferty zanotowano znaczący wzrost ilości podróżnych. Podobnego efektu samorząd oczekuje przy połączeniu Poznań - Zielona Góra - Nowa Sól obsługiwanym od grudnia 2014 roku najnowszym pojazdem elektrycznym typu Impuls. Drugi pojazd tego typu zostanie zakupiony przez województwo lubuskie za kwotę 21,4 mln zł w połowie kwietnia br. co zapewni obsługę tego połączenia wyłącznie Impulsami. Cena biletu jednorazowego na przejazd z Zielonej Góry do Poznania wynosi obecnie 23,60 zł. Na części tras ceny biletów zostały obniżone, co stanowi dodatkową zachętę do podróży koleją.

Ważnym tematem spotkania były również perspektywy dalszej współpracy w kontekście realizacji porozumienia ze stroną rządową ws. restrukturyzacji Przewozów Regionalnych. Jednym z założeń tego porozumienia jest oddłużenie spółki oraz zawarcie przez samorządy województw umów wieloletnich.