Innowacyjny, energooszczędny i w pełni niskopodłogowy. Taki jest Moderus Gamma - najnowszy tramwaj wyprodukowany przez Modertrans Poznań.
Do tej pory, istniejący od 11 lat, Modertrans miał w swojej ofercie tramwaje jednoczłonowe i wysokopodłogowe Alfa oraz trójczłonowe i częściowo niskopodłogowe Beta. Pojazdy wyprodukowane przez spółkę, której głównym udziałowcem jest Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu, można spotkać m.in. na torach Gdańska, Poznania, Elbląga, Szczecina, Wrocławia i aglomeracji śląskiej.
Innowacyjny Moderus Gamma wykorzystuje wiedzę i doświadczenie zdobyte przez producenta podczas realizacji wcześniejszych projektów. Ma 32 metry długości i może pomieścić 244 pasażerów. Do ich dyspozycji są 63 stałe i 3 rozkładane miejsca siedzące.
To tramwaj w pełni niskopodłogowy. Płaską podłogę w obszarze wózków osiągnięto dzięki rezygnacji z klasycznych osi. Zamontowano układ poziomujący, mający za zadanie utrzymanie stałej wysokości podłogi, niezależnie od obciążenia pojazdu. Tramwaj wyposażono także w kondensatory, magazynujące energię odzyskaną z sieci podczas hamowania.
Szczególną uwagę zwrócono na elementy ułatwiające podróż pasażerom: ergonomiczne poręcze, intercomy do kontaktu z motorniczym, ładowarki USB oraz w pełni klimatyzowaną przestrzeń pasażerską. Nie zapomniano przy tym o pracy motorniczego. Ergonomicznie zaprojektowana kabina, wielofunkcyjne panele dotykowe, nastawnik jazdy zintegrowany z fotelem i przyciski w podłokietniku podnoszą komfort jego pracy.
– W Poznaniu jest już produkowany samochód roku i autobus roku. Mam nadzieję, że do tych dwóch pojazdów dołączy wkrótce Moderus Gamma jako tramwaj roku – mówił Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania podczas oficjalnej prezentacji tramwaju.
Dzięki symulacjom przeprowadzonym przez Politechnikę Poznańską, ruch poszczególnych członów oraz całej bryły tramwaju, a także jego masa, zostały zoptymalizowane.
– Podczas realizacji projektu Moderus Gamma połączyliśmy wiedzę i doświadczenie naszej firmy oraz Politechniki Poznańskiej. Jest to kolejny projekt badawczo-rozwojowy, w którym zastosowanie znalazły nowoczesne technologie. Tworząc konsorcjum z jednostką badawczą, chcieliśmy stworzyć produkt, który jest nie tylko funkcjonalny, ale również innowacyjny – mówi Jarosław Bakinowski, wiceprezes zarządu i dyrektor ds. pojazdów szynowych Modertrans Poznań.
Projekt "Innowacyjny tramwaj miejski", na który wydano ponad 14 mln zł, był współfinansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach wsparcia badań naukowych i prac rozwojowych w skali demonstracyjnej Demonstrator+, a wcześniej ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju oraz Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Wartość dofinansowania przekroczyła 5,6 mln zł.