Transport miejski Ostatni z pierwszej transzy - 15 tramwaj Pesa Jazz Duo dojechał do Gdańska

Ostatni z pierwszej transzy - 15 tramwaj Pesa Jazz Duo dojechał do Gdańska

05 czerwca 2020 | Źródło: Portal Miasta Gdańsk
PODZIEL SIĘ

Dziś w nocy przyjechała do Gdańska biało-zielona Pesa Jazz Duo o numerze bocznym 1070. Patronem nowego tramwaju, który zyskał barwy klubu piłkarskiego Lechia Gdańsk będzie legendarny zawodnik Roman Rogocz. To już ostatnia, 15-a Pesa z transzy zamówionej w 2018 roku przez Miasto Gdańsk w fabryce w Bydgoszczy. W realizacji jest już następny kontrakt, pierwsze tramwaje przyjadą jeszcze w tym roku, ale biało-zielony będzie tylko ten jeden.

Ostatni z pierwszej transzy - 15 tramwaj Pesa Jazz Duo dojechał do Gdańska
Fot. PESA Bydgoszcz

- Jest to hołd Miasta na 75-lecie Lechii Gdańsk, klubu o wielkich zasługach dla naszej społeczności - mówi Piotr Borawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu. 

Patronem tramwaju będzie Roman Rogocz (1926-2013) - napastnik, który trzykrotnie, w latach 1948, 1951 i 1954 wywalczył awans do I ligi. Należał do drużyny, która w 1956 roku zdobyła trzecie miejsce, co aż do lat 80. było największym sukcesem Lechii w rozgrywkach. Łącznie w I lidze Roman Rogocz rozegrał 105 spotkań, zdobywając 25 bramek i dwie, które zaliczono na jego konto, choć ich autorstwo było “niepewne”. W 2005 roku został wybrany najlepszym zawodnikiem 60-lecia Lechii Gdańsk, w roku 2011 otrzymał Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski. Pochowany jest na Cmentarzu Garnizonowym w Gdańsku.

Laweta z bydgoskiej Pesy przyjechała o godz. 1 w nocy. O tej porze drogi są dużo mniej uczęszczane, więc transport przebiega sprawnie, co ma znaczenie szczególnie na dość krętej i trudnej dla dużych samochodów drogi od Bydgoszczy do autostrady A1. Trasa od Nowych Marz do Gdańska to już przysłowiowa pestka.

Fot. Dominik Paszliński / www.gdansk.pl

Przed Urzędem Miejskim na Nowych Ogrodach czekała ekipa techniczna Gdańskich Autobusów i Tramwajów z zastępcą prezydenta Gdańska Piotrem Borawskim i prezesem GAiT Maciejem Lisickim, który prywatnie jest wielkim fanem Lechii i kolekcjonerem klubowych pamiątek.

W Gdańsku od kilku lat jeździ już jeden tramwaj w barwach Lechii, tzw. dortmund. Nowoczesna Pesa różni się od niego zasadniczo nie tylko pod względem technicznym - biel i zieleń nie są tutaj efektem zastosowania okleiny, ale fabrycznymi kolorami lakieru.

Pesa Jazz to znany już mieszkańcom Gdańska jednoprzestrzenny, niskopodłogowy, wieloczłonowy tramwaj przegubowy, zaprojektowany i produkowany od 2013 przez zakłady Pesa w Bydgoszczy. Zależnie od typu pojazdu jest w nim 27/28 miejsc siedzących, co wraz z miejscami stojącymi daje 132/207 miejsc. Pięć pierwszych tramwajów Pesa jazz dostarczono do Gdańska w ramach kontraktu podpisanego we wrześniu 2013 r. Biało-zielona Pesa, która właśnie przyjechała do Gdańska jest ostatnim z 15 pojazdów wyprodukowanych w Bydgoszczy w ramach drugiego kontraktu z lutego 2018 r. W sumie Gdańsk ma w swoim taborze od dzisiaj 20 tramwajów Pesa Jazz. 

Fot. Dominik Paszliński / www.gdansk.pl

Nowości w gdańskich tramwajach PESA Jazz Duo

Nowe wersja różni się od starszego modelu, czyli pięciu tramwajów PESA Jazz Duo, które po Gdańsku jeżdżą już od 2015 roku.

  • W pojazdach w przestrzeni pasażerskiej i w kabinach prowadzącego zamontowane zostały gniazda USB.
  • Wyznaczono także osobne zabezpieczone stanowisko dla roweru.
  • Tramwaj wyposażony jest w zautomatyzowany defibrylator zewnętrzny AED, umieszczony w kabinie motorniczego.
  • W pojazdach zamontowano boczne tablice informacyjne wyświetlające linię i trasę przejazdu.
  • Poprawiono funkcjonowanie klimatyzacji i ogrzewania, kierując strumień powietrza na ściany boczne.
  • Udoskonalono oświetlenie stopni wejściowych.
  • Samopoczucie pasażerów poprawiać ma zmienna barwa oświetlenia, która zmienia się w zależności od temperatury panującej na zewnątrz. Przy chłodzie na dworze, we wnętrzu pojazdu panuje barwa ciepła, podczas wysokiej temperatury - barwa zimna.

Tramwaje dla Gdańska (128NG) zostały przystosowane do pokonywania wzniesień wynoszących do 6% na długości do 600 m. Jazzy są fabrycznie wyposażone w wysuwane spod spodu pojazdu platformy dla niepełnosprawnych i po cztery rampy odkładane do wnętrza pojazdu. 

Pojazdy eksploatowane w Gdańsku w ramach dostawy realizowanej od 2019 r. mają opisy w alfabecie Braille’a. Powiększono w nich kabiny motorniczych, w których znalazły się uchwyty na kubek, radio FM, mała lodówka i defibrylator.

Gdańsk jest największym obok Warszawy krajowym nabywcą bydgoskich tramwajów - jest to polityka władz Miasta, mająca na celu wspieranie polskiego przemysłu.

 

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Sprawniejszy ruch towarowy ze Śląska do portów Sprawniejszy ruch towarowy ze Śląska do portów
Następny artykuł Nowy węzeł przesiadkowy powstanie w Reptowie (Zachodniopomorskie) Nowy węzeł przesiadkowy powstanie w Reptowie (Zachodniopomorskie)