Umowa podpisana. Kolejne Impulsy wyjadą na pomorskie tory.

Umowa podpisana. Kolejne Impulsy wyjadą na pomorskie tory.

23 sierpnia 2022 | Źródło: Newag S.A. / pomorskie.eu. / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Dwa nowe elektryczne zespoły trakcyjne, które kupi samorząd województwa pomorskiego będą wozić pasażerów na Pomorzu. Będą to polskie składy Impuls produkowane przez NEWAG S.A. w Nowym Sączu. Pociągi będą kosztować prawie 70 mln zł. Jest też przewidziana opcja na dodatkowych 29 pojazdów. Umowę podpisali 23 sierpnia 2022 r. marszałkowie województwa pomorskiego Mieczysław Struk i Leszek Bonna oraz prezes nowosądeckiego przedsiębiorstwa Zbigniew Konieczek.

Umowa podpisana. Kolejne Impulsy wyjadą na pomorskie tory.
Wizualizacja: Newag S.A.

 

Miejsce podpisania umowy nie było przypadkowe. Odbyło się ono na pokładzie 46 letniego pojazdu EN57, który jeszcze cały czas wozi pasażerów. 

- Chcemy konsekwentnie rozwijać kolejowy transport na Pomorzu i zwiększać komfort podróży. Dlatego kupujemy kolejne nowoczesne pociągi - mówił Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.

Nowe pociągi będą klimatyzowane, obniżona podłoga ułatwi podróż osobom z niepełnosprawnościami. Bezpieczeństwo zapewni monitoring. Na pokładzie będzie też wi-fi.

Podpisana umowa obejmuje dostawę dwóch wieloczłonowych, elektrycznych zespołów trakcyjnych. Pierwszy to skład przeznaczony do ruchu regionalnego na trasach Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Drugi skład będzie dłuższy i obsługiwać będzie ruch aglomeracyjny w rejonie Trójmiasta. Oczywiście obydwa nowe pojazdy będą mogły wyjeżdżać na inne zelektryfikowane linie kolejowe w regionie. Kiedy pociągi przyjadą na Pomorze?

 

Podpisanie umowy na pokładzie 46 letniego pojazdu EN57.
Prezes nowosądeckiego przedsiębiorstwa Zbigniew Konieczek.
oraz Marszałkowie województwa pomorskiego Mieczysław Struk i Leszek Bonna
Fot. Newag S.A.

 

 

- Jesteśmy w stanie dostarczyć pierwszy pojazd pod koniec 2023 r. - zapowiada prezes NEWAG Zbigniew Konieczek.

Jest też szansa, że nowych Impulsów będzie dużo więcej, bowiem podpisana umowa przewiduje również tzw. prawo opcji.

- Chodzi o to, że możemy zwiększyć zamówienie o kolejnych 10 pojazdów pierwszego typu i 19 drugiego. Będzie to jednak zależeć od uzyskania unijnego dofinansowania - wyjaśnia marszałek Struk. - Liczyliśmy na pieniądze z Krajowego Planu Odbudowy. Niestety przez politykę rządu tego wsparcia możemy nie uzyskać - dodaje.

Jeśli dofinansowanie zostanie przyznane w ramach programu „Fundusze Europejskie dla Pomorza na lata 2021-2027” to wartość zamówienia wyniesie łącznie ponad 1,1 mld zł. Decyzja o skorzystaniu z opcji musi zostać podjęta do końca marca 2023 r. Kolejowa inwestycja sprawi, że w ciągu kilku lat może udać się całkowicie wymienić tabor w województwie pomorskim.