Piętrowe pociągi Railjet produkcji Stadlera

Piętrowe pociągi Railjet produkcji Stadlera

06 lipca 2023 | Źródło: ÖBB / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

ÖBB zamawia kolejne pociągi piętrowe w ramach istniejącej umowy ramowej z producentem pojazdów Stadler: 14 sześciowagonowych pociągów dla usług dalekobieżnych i 21 czterowagonowych pociągów dla usług lokalnych o łącznej wartości około 600 milionów euro. Pierwsze piętrowe pociągi Railjet mają być dostępne dla pasażerów na zachodniej trasie już w 2026 roku. Wraz z ukończeniem tunelu Semmering Base Tunnel planowane jest również wykorzystanie ich na trasie południowej.

 

Piętrowe pociągi Railjet produkcji Stadlera
Fot. ÖBB

 

"Ludzie w Austrii chcą podróżować w sposób przyjazny dla klimatu, co pokazuje KlimaTicket, który został już sprzedany 237 000 razy. Ludzie są skłonni przesiąść się do transportu publicznego, jeśli jest on tani, wygodny i atrakcyjny. Dzięki nowym pociągom piętrowym ÖBB zaspokaja to zapotrzebowanie. Potrzebujemy kolei jako silnego kręgosłupa transportu publicznego, wspiera ona naszą wspólną drogę w kierunku mobilności przyjaznej dla klimatu i przyszłości przyjaznej dla klimatu" - mówi minister ochrony klimatu Leonore Gewessler.

 "Boom pasażerski w ÖBB trwa nadal: W 2022 r. transport dalekobieżny odnotował łącznie 41,6 mln pasażerów - co oznacza, że udało nam się nawet przekroczyć nasz poprzedni rekordowy rok 2019. Jesteśmy nie tylko bardzo dumni z tego wyniku, ale także wdrażamy dalsze środki w celu dalszego zwiększania przepustowości naszych pociągów. Inwestujemy w serce naszego transportu dalekobieżnego - Railjet - i po raz pierwszy dodamy nowoczesne piętrowe pociągi Railjet do istniejącej floty" - mówi prezes ÖBB Andreas Matthä.

"Stadler i ÖBB postawiły sobie za cel wspólną modernizację austriackiego transportu kolejowego. Dzięki wysokiemu poziomowi innowacyjności nasz KISS jest niezbędnym rozwiązaniem dla przyjaznego dla pasażerów i środowiska transportu kolejowego - zarówno na trasach lokalnych, jak i dalekobieżnych. Chcielibyśmy podziękować ÖBB za zaufanie i cieszymy się na wspólną dostawę nowej generacji piętrowych zespołów trakcyjnych dla Austrii" - mówi Peter Spuhler, prezes zarządu Stadler.

Pociąg piętrowy Railjet w szczegółach

Nowy sześciowagonowy pociąg piętrowy Railjet został zaprojektowany do maksymalnej prędkości 200 km/h i oferuje około 480 miejsc siedzących. Oznacza to, że jest w nim miejsce dla prawie 19% więcej pasażerów niż w istniejącej flocie Railjet. Ze względu na swoją konstrukcję umożliwia szybsze zmiany pasażerów, a dzięki wagonowi o wysokim przyspieszeniu idealnie nadaje się do planowanego wykorzystania na trasach dalekobieżnych z częstszymi przystankami.
Nowy piętrowy pociąg Railjet sprawi, że podróżowanie będzie jeszcze wygodniejsze dla wielu grup docelowych w przyszłości: Pasażerowie, którzy chcą podróżować bez barier lub na przykład z ciężkim bagażem, rowerami lub wózkami dziecięcymi, mogą cieszyć się obszernymi strefami wejścia i wyjścia w niskopodłogowej konstrukcji.
W nowym piętrowym pociągu Railjet pasażerowie mogą również oczekiwać nowoczesnego wystroju wnętrza, wygodnych siedzeń, stref gastronomicznych z automatami z przekąskami i napojami, gniazdek elektrycznych wraz z gniazdem USB w każdym rzędzie siedzeń, bezpłatnej sieci WLAN i portalu pokładowego ÖBB Railnet. Nowe pociągi są również wyposażone w nowoczesny system informacji pasażerskiej z informacjami w czasie rzeczywistym na monitorach, automatyczną klimatyzację i monitoring wideo. Pasażerowie o ograniczonej sprawności ruchowej mają do dyspozycji dedykowane miejsca na wózki inwalidzkie ze stolikami o regulowanej wysokości.

Fakty i liczby dotyczące piętrowego pociągu Railjet

  • Prędkość maksymalna: 200 km/h
  • Długość pociągu: ok. 160 m
  • Maks. Pojemność siedzeń: ok. 480 miejsc
  • Miejsca parkingowe dla rowerów: 8
  • Drzwi wejściowe z każdej strony: 12
  • 2 miejsca dla wózków inwalidzkich w wagonie środkowym ze stolikami na ścianach bocznych o regulowanej wysokości
  • 8 toalet

Kolejne piętrowe pociągi Cityjet dla regionu wschodniego

W pierwszym przetargu w ramach umowy ramowej ze Stadlerem w kwietniu 2022 r. zamówiono 20 sześciowagonowych i 21 czterowagonowych zestawów piętrowych Cityjet. Teraz kolejne 21 czterowagonowych zestawów o wartości około 300 milionów euro zostanie przeznaczonych do użytku w Wiedniu, Dolnej Austrii i Burgenlandzie. Oznacza to, że w sumie 62 nowe piętrowe pociągi Cityjet będą jeździć po torach dla pasażerów w regionie wschodnim - pierwszy nowy pociąg ma rozpocząć podróż już na początku 2026 roku.