Producent taboru kolejowego Alstom i SNCF Voyageurs zaprezentowali 18 października pierwszy akumulatorowy pociąg regionalny (TER) z silnikiem wysokoprężnym dla regionu Nouvelle-Aquitaine. Przejdzie on kilka faz testowych, zanim zostanie ponownie dopuszczony do jazdy po francuskich torach z nowym zestawem akumulatorów, co planowane jest na grudzień 2024 roku.
Alstom współpracuje z SNCF Voyageur od 2021 r. nad projektem rozwoju pociągów zasilanych bateryjnie, aby pomóc zmniejszyć emisję CO2 na liniach nieelektrycznych w kilku regionach Francji: Auvergne-Rhône-Alpes, Hauts-de-France, Nouvelle-Aquitaine, Occitanie Pyrénées-Méditerranée i Sud Provence-Alpes-Côte d'Azur.
Pierwsze zamówienie dotyczy pięciu zespołów trakcyjnych, z których część jest już eksploatowana od prawie 20 lat w sieciach kolejowych regionów partnerskich. Dwusystemowe pociągi elektryczno-spalinowe zostaną zmodyfikowane poprzez zastąpienie ich silników wysokoprężnych akumulatorami, aby stały się w pełni elektryczne. Całkowity budżet projektu, obejmujący przedprodukcyjną serię pięciu zespołów trakcyjnych, wynosi 40,2 mln euro. Każdy region wnosi 5,7 mln euro, Alstom 5,5 mln euro, a SNCF 6 mln euro.
Pierwszy zasilany bateryjnie zespół trakcyjny powierzony przez region Nouvelle-Aquitaine opuścił zakład Crespin Alstom latem i właśnie rozpoczął testy dynamiczne. Po wyposażeniu w nowy system trakcyjny zasilany bateryjnie i pełnym przetestowaniu, pociągi te zostaną ponownie wprowadzone do użytku komercyjnego, aby kursować na liniach zelektryfikowanych i niezelektryfikowanych przez dodatkowe 20 lat.
Statyczna i dynamiczna faza rozwoju przy prędkości do 60 kilometrów na godzinę miała miejsce latem 2023 roku w zakładzie Crespin Alstom w celu sprawdzenia działania pociągu i przetestowania jego trybu trakcji zasilanego bateryjnie.
Testy są obecnie kontynuowane w Centre d'essais ferroviaires w Bar-le-Duc, z testami walidacyjnymi i certyfikacyjnymi przy prędkości do 160 kilometrów na godzinę. Nowe tryby trakcji pociągu zostaną przetestowane w celu walidacji różnych modeli symulacji tras w warunkach operacyjnych identycznych z tymi, które występują w usługach komercyjnych, mówi Alstom.
Końcowa faza testów na francuskiej krajowej sieci kolejowej (RFN) zaplanowana jest na grudzień 2023 i styczeń 2024 roku. Testy te powinny wykazać, że pociąg jest kompatybilny z istniejącą francuską infrastrukturą.
SNCF Voyageurs musi następnie sfinalizować dokumentację wstępną, która zostanie przedłożona Etablissement Public de Sécurité Ferroviaire (EPSF) w celu uzyskania niezbędnych zezwoleń na świadczenie usług komercyjnych.
Celem jest dopuszczenie pociągów - tak zwanego modelu "AGC batteries" - do komercyjnej eksploatacji od grudnia 2024 r. w regionach partnerskich w początkowym okresie eksperymentalnym, umożliwiającym wdrożenie technologii na większą skalę.