Europejskie firmy zajmujące się kolejowym transportem towarowym jednoczą się w obronie transportu

Europejskie firmy zajmujące się kolejowym transportem towarowym jednoczą się w obronie transportu

06 marca 2024 | Źródło: www.ferrovie.info / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Pierwsza międzynarodowa konferencja prasowa głównych europejskich przedsiębiorstw kolejowych została zorganizowana w celu podsumowania negatywnych skutków dyrektywy UE w sprawie wagi i wymiarów w drogowym transporcie towarowym, która jest obecnie oceniana przez Parlament Europejski.

 

Europejskie firmy zajmujące się kolejowym transportem towarowym jednoczą się w obronie transportu
Fot. Ferrovie.info

 

Dyrektywa UE wprowadzi na europejskie drogi ponad 10 milionów więcej ciężarówek, co oznacza ponad 6,6 miliona dodatkowych ton CO2 w porównaniu z obecnymi poziomami".

Takie było przesłanie Sabriny De Filippis, CEO Mercitalia Logistics, lidera Klastra Logistycznego FS Group, przemawiającej na konferencji "Dyrektywa w sprawie wagi i wymiarów w transporcie drogowym: katastrofalna dla Zielonego Ładu UE i podatników", promowanej przez Rail Freight Forward (RFF), koalicję europejskich firm zajmujących się kolejowym transportem towarowym w celu zmniejszenia jego wpływu na planetę i zbiorową mobilność.

Dyrektorzy generalni wskazali, że wdrożenie propozycji w jej obecnej wersji podważa cele zrównoważonego rozwoju Zielonego Ładu dla Europy do 2030 r. i przynosi znaczne straty wszystkim firmom w sektorze.

Jednym z głównych omawianych problemów był środowiskowy i społeczny wpływ wzrostu liczby ciężarówek na drogach: jak podkreślono, wraz z dodaniem ponad 10 milionów ciężarówek spodziewany jest znaczny wzrost emisji CO2, szacowany na dodatkowe 6,6 miliona ton w stosunku do obecnych poziomów. Rodzi to pytania o bezpieczeństwo na drogach, wpływ na infrastrukturę i duże obciążenie finansowe dla europejskich podatników.

Ponadto, jeśli chodzi o system transportowy, wprowadzenie cięższych i większych samochodów ciężarowych na długie dystanse zmniejszyłoby zainteresowanie promowaniem kombinowanego transportu drogowo-kolejowego, powodując odwrotne przesunięcie modalne. Doprowadziłoby to do oczekiwanego spadku o 16% w kombinowanym transporcie drogowo-kolejowym i 21% w kolejowym transporcie towarowym.

Oprócz CEO Mercitalii, w debacie udział wzięli również Sigrid Nikutta, CEO DB Cargo i prezes Rail Freight Forward; Clemens Först, CEO ÖBB Rail Cargo Group; Frédéric Delorme, CEO Rail Logistics Europe i Fret SNCF; oraz Dirk Stahl, CEO BLS Cargo i prezes Erfa.

Dyrektor generalny BLS Cargo i prezes Erfa, Dirk Stahl, podkreślił, że wprowadzenie cięższych samochodów ciężarowych może przynieść efekt przeciwny do zamierzonego i wezwał do rewizji dyrektywy w celu zapewnienia rozwiązania korzystnego dla całego sektora transportu.

W związku z tym proponowana dyrektywa, pod pretekstem zachęcania do instalowania akumulatorów w elektrycznych ciężarówkach, może wyeliminować zachęty do łączonego transportu drogowego i kolejowego dla 44-tonowych pojazdów i utorować drogę do powszechnego wykorzystania gigantycznych ciężarówek (gigalinerów) w całej UE. Zmiana ta miałaby poważne konsekwencje dla bezpieczeństwa i infrastruktury drogowej, na co zwrócili uwagę Sigrid Nikutta, CEO DB Cargo i prezes Rail Freight Forward, oraz Clemens Först, CEO ÖBB Rail Cargo Group.

Z drugiej strony, Frédéric Delorme, CEO Rail Logistics Europe i Fret SNCF, zakwestionował, dlaczego sektor drogowy jest faworyzowany, mimo że zużywa siedem razy więcej energii niż sektor kolejowy.

Stowarzyszenia branży kolejowej zgadzają się, że ważne jest, aby ponownie ocenić proponowaną poprawkę w świetle celów zrównoważonego rozwoju UE. Wreszcie, twierdzą one, że każda inicjatywa, która jeszcze bardziej faworyzuje transport drogowy, bez promowania rzeczywistego postępu w realizacji celów zrównoważonego rozwoju, może poważnie osłabić wysiłki na rzecz osiągnięcia bardziej ekologicznego transportu towarowego w Europie.