EuroMaint otworzył centrum serwisowe pociągów w Szwecji

EuroMaint otworzył centrum serwisowe pociągów w Szwecji

17 marca 2024 | Źródło: EuroMaint / Nässjö Näringsliv / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Szwedzka firma EuroMaint, kupiona w 2019 r. przez hiszpańską grupę CAF, otworzyła w Nesshö centrum napraw i konserwacji taboru kolejowego, w tym pociągów, które CAF dostarcza firmie leasingowej AB Transitio w celu obsługi regionalnej sieci połączeń Krösatågen w południowo-zachodniej części tego skandynawskiego kraju. 

 

Fot. Nässjö Näringsliv

 

Krösatågen to system regionalnych pociągów, które od 1985 roku przewożą pasażerów na wybranych trasach w szwedzkich hrabstwach Jönköping i Kronoberg oraz do sąsiednich hrabstw, na zlecenie regionalnych władz transportu publicznego. Sąsiednie hrabstwa obsługiwane przez Krösatåg to hrabstwa: Halland, Kalmar, Östergötland, Blekinge i Skåne.

Nowoczesny obiekt do konserwacji i naprawy pociągów

Nowe centrum serwisowe jest częścią większego przedsięwzięcia, obejmującego również bocznice, które zajmują powierzchnię około 35 000 metrów kwadratowych. Tutaj pociągi Krösatågen mogą być serwisowane i naprawiane, aby mogły nadal obsługiwać region. Centrum ma zelektryfikowane tory aż do myjni, ruchomą podłogę do pracy na dachu pojazdów oraz nową windę typu paternoster (dźwig, który pracujący w pionie jak przenośnik kubełkowy) do wysokiego składowania. Budynek o powierzchni 7 500 metrów kwadratowych jest imponującym dodatkiem do infrastruktury kolejowej Nässjö.

 

Centrum napraw i konserwacji taboru kolejowego w Nesshö. Fot. Nässjö Näringsliv

 

Środowisko i klimat również znalazły się w centrum projektowania nowej zajezdni. Panele słoneczne na dachu zmniejszają ślad węglowy pod względem zużycia energii elektrycznej. Nowoczesne zarządzanie ściekami z myjni zmniejsza zużycie wody, a woda deszczowa jest gromadzona w zbiorniku i wykorzystywana do mycia pojazdów. Nowa zajezdnia będzie istotnym elementem zrównoważonego systemu transportowego przyszłości.

 

Myjnia centrum napraw i konserwacji taboru kolejowego w Nesshö. Fot. Nässjö Näringsliv

 

Pod koniec 2024 r. rozpocznie się również dostawa nowych pociągów CAF Civity, co oznacza dalszy wzrost ruchu w Krösatåg. Oprócz pojazdów elektrycznych, dostarczane będą również pojazdy bimodalne, które mogą zmieniać się między zasilaniem elektrycznym a biodieslem na odcinkach kolejowych, które nie są jeszcze zelektryfikowane w regionie. Przejście na biodiesel ma bardzo pozytywny wpływ na środowisko i klimat.

Podstawowy kontrakt przyznany przez AB Transitio i CAF w ramach umowy z 2014 r. przewiduje dostawę 20 czterowagonowych pociągów elektrycznych i ośmiu pociągów zespolonych, składających się z trzech wagonów pasażerskich i wagonu z układem napędowym zasilanym biodieslem. Kolejnych 19 pociągów elektrycznych i siedem pociągów zespolonych jest objętych opcją dostawy. Wartość podstawowego kontraktu przekracza 250 milionów euro; jeśli wszystkie opcje zostaną zrealizowane, wartość ta prawie się podwoi.