Stadler i GYSEV podpisali umowę na dostawę międzymiastowych EMU nowej generacji.

Stadler i GYSEV podpisali umowę na dostawę międzymiastowych EMU nowej generacji.

28 marca 2024 | Źródło: Stadler Rail / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Stadler podpisał umowę z GYSEV Zrt. na dostawę 9+4 międzymiastowych EMU. Operator kolejowy planuje wprowadzić pojazdy do eksploatacji na trasach Sopron-Budapeszt i Szombathely-Budapeszt od 2027 roku. Nowe pociągi wielosystemowe będą miały licencję na eksploatację nie tylko na Węgrzech, ale także w Austrii. Aluminiowe nadwozia pięciowagonowych składów zostaną wykonane przez węgierskich specjalistów w centrum kompetencji Stadlera w Szolnok. Podpisanie umowy ma również historyczne znaczenie dla kolei, ponieważ ostatni raz nowe międzymiastowe pociągi motorowe zostały zakupione na Węgrzech dokładnie 30 lat temu. 

 

Gysev FLIRT IC Wizualizacja: Stadler Rail

 

9+4 nowe międzymiastowe EMU 

Kontrakt składa się z zamówienia podstawowego na 9 pojazdów i opcji na maksymalnie 4 jednostki. GYSEV ma 3 miesiące na podjęcie decyzji, ile opcjonalnych pociągów zamówi od Stadlera, począwszy od daty wejścia w życie umowy. Zgodnie z harmonogramem dostaw Stadler ma czas na przekazanie pierwszego pojazdu GYSEV w ciągu 36 miesięcy, podczas gdy ostatnia jednostka zamówienia podstawowego wejdzie do ruchu pasażerskiego na trasach Sopron-Budapeszt i Szombathely-Budapeszt w ciągu 44 miesięcy. Następnie Stadler ma kolejne dwa lata na uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w Austrii. Umowa z dostawcą wejdzie w życie po zawarciu umowy finansowej. Zakup jest finansowany przez GYSEV z kredytu udzielonego przez Europejski Bank Inwestycyjny EBI. 

Energooszczędna, najnowocześniejsza technologia 

Pasażerowie GYSEV są już zaznajomieni z pociągami FLIRT, ponieważ spółka kolejowa zamówiła w sumie 20 jednostek FLIRT od Stadlera w ramach trzech różnych zamówień w latach 2013-2018. Z drugiej strony nowe pojazdy międzymiastowe będą różnić się pod wieloma względami od wcześniej zakupionej floty, a ich wygląd zewnętrzny i wewnętrzny odzwierciedla wyższy poziom usług. Oprócz przyjaznej w utrzymaniu konstrukcji, producent wyposaża również pojazdy w nowoczesne elektryczne silniki trakcyjne, dzięki czemu pociągi międzymiastowe mogą być eksploatowane przy niższych wartościach zużycia energii, co również zmniejsza ogólne koszty cyklu życia pojazdu. 

 

Wnętrze Elektrycznego Zespołu Trakcyjnego FLIRT dla Gysev. Wizualizacja Stadler Rail

 

Długość pięcioczęściowych pojazdów, mogących rozwijać prędkość 160 km/h, wynosi 106,2 metra, a liczba miejsc siedzących może być elastycznie zmieniana w zależności od letniego i zimowego układu siedzeń. W przypadku konfiguracji zimowej liczba miejsc wynosi 280, z czego 32 to miejsca pierwszej klasy. Gdy zapotrzebowanie na transport rowerów jest wyższe, zwłaszcza w sezonie letnim, transport do 18 rowerów staje się możliwy dzięki zmniejszeniu liczby miejsc w drugiej klasie. Nowe pojazdy są produkowane zgodnie z najnowszymi międzynarodowymi standardami, które weszły w życie pod koniec ubiegłego roku. Nowe pociągi charakteryzują się nowoczesnym systemem informacji pasażerskiej, kamerami poprawiającymi bezpieczeństwo pasażerów, gniazdkami do ładowania telefonów, tabletów i laptopów, przestronnymi, jasnymi, klimatyzowanymi, niskopodłogowymi przedziałami pasażerskimi, 2 toaletami standardowymi i 1 toaletą dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Ze względu na zazwyczaj dłuższy czas podróży na trasach międzymiastowych, pojazdy wyposażone są również w automaty z jedzeniem i napojami, a także stworzono w tym celu strefę gastronomiczną do konsumpcji zakupionych posiłków.

Lokalna produkcja w centrum uwagi  

FLIRT jest najbardziej udanym produktem Stadlera, z ponad 2500 egzemplarzami sprzedanymi w 21 krajach od 2002 roku. Pojazdy tego typu są również bardzo dobrze znane na Węgrzech, gdzie 20 z nich jest obecnie eksploatowanych przez GYSEV, a 123 przez Węgierskie Koleje Państwowe MÁV. Krajowa fabryka Stadlera ma duży udział w produkcji tego najbardziej udanego typu, fabryka w Szolnok wyprodukowała prawie 1000 pociągów FLIRT, co oznacza łącznie 3 883 nadwozia. W ramach podpisanego właśnie zamówienia, w zależności od wszystkich zamówień opcjonalnych, w Szolnok może zostać wyprodukowanych łącznie 65 wagonów FLIRT IC dla GYSEV.

 

Wnętrze Elektrycznego Zespołu Trakcyjnego FLIRT dla Gysev. Wizualizacja Stadler Rail

 

O firmie Stadler 

Stadler buduje pociągi od 80 lat. Dostawca rozwiązań z zakresu mobilności w budowie pojazdów szynowych, usług i sygnalizacji ma swoją siedzibę w Bussnang we wschodniej Szwajcarii. Zatrudnia około 14 000 pracowników w różnych lokalizacjach produkcyjnych i inżynieryjnych, a także w ponad 80 lokalizacjach serwisowych. Firma jest świadoma swojej społecznej odpowiedzialności za zrównoważoną mobilność i dlatego stawia na innowacyjne, zrównoważone i trwałe produkty wysokiej jakości. Asortyment produktów w dziedzinie kolei głównych i transportu miejskiego obejmuje pociągi dużych prędkości, pociągi międzymiastowe, pociągi regionalne i podmiejskie, metro, tramwaje i tramwaje. Stadler produkuje również lokomotywy liniowe, lokomotywy manewrowe i wagony pasażerskie. Jest wiodącym na świecie producentem pojazdów szynowych z napędem zębatkowym.