Fabryka ram wózków kolejowych Alstom w Mátranovák na Węgrzech zwiększy swoje moce produkcyjne

Fabryka ram wózków kolejowych Alstom w Mátranovák na Węgrzech zwiększy swoje moce produkcyjne

15 kwietnia 2024 | Źródło: Alstom / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Alstom zamierza o 40%  zwiększyć moce produkcyjne w swojej fabryce ram wózków Mátranovák na Węgrzech w ramach programu rozwoju o wartości 6 miliardów HUF (około 15 milionów 250 tysięcy Euro). W ramach Programu Mátranovák 2030 zakład, który dołączył do Grupy Alstom w 2021 roku, zostanie wyposażony w najnowocześniejszy park maszynowy, zastosuje nowe metody produkcji i zatrudni prawie 150 nowych pracowników. 

Podpisanie umowy inwestycyjnej Matranovak Węgry. Fot. Alstom

 

Alstom realizuje program modernizacji przy wsparciu rządu Węgier. Umowa o wsparcie została podpisana 11 kwietnia przez Pétera Szijjártó, Ministra Handlu Zagranicznego i Spraw Zagranicznych oraz Balázsa Gáspára, Dyrektora Zarządzającego Alstomu na Węgrzech.

W rezultacie fabryka, będąca największym pracodawcą w powiecie Nógrád, znacząco zwiększy swoje moce produkcyjne do 2025 roku. Położona w małej wiosce w północno-wschodnich Węgrzech stanie się jednym z najważniejszych zakładów produkujących ramy wózków w ramach Alstom w Europie. Oznacza to, że ramy wózków produkowane w Mátranováku będą stosowane w pojazdach kolejowych w całej Europie, wzmacniając pozytywną reputację węgierskiego sektora produkcji komponentów kolejowych.

„Dzięki programowi rozwoju zakład w Mátranovák ma potencjał, aby stać się jednym z najważniejszych zakładów produkcyjnych wózków kolejowych w firmie Alstom. Istotnym warunkiem zwiększenia obecnych mocy produkcyjnych jest także rozbudowa profesjonalnej kadry. W ubiegłym roku do zespołu fabryki Alstom w Mátranováku dołączyło prawie 150 nowych pracowników – wysoko wykwalifikowani spawacze i ślusarze, operatorzy maszyn CNC, inżynierowie i kierownicy projektów – którzy w ten sposób liczą 720 osób. Należy również podkreślić, że wszystkie ramy wózków do pojazdów kolejowych oferowane firmom MÁV, MÁV-HÉV i BKV będą produkowane w tej fabryce - mówi Gáspár Balázs, dyrektor zarządzający Alstom na Węgrzech.

 

Wydarzenie inwestycyjne Matranovak Węgry. Fot. Alstom

 

W ramach planu rozwoju Mátranovák 2030, zainicjowanego w 2022 roku, firma modernizuje swój park maszynowy. Obejmuje to zakup nowych maszyn do gięcia krawędzi, zwiększenie możliwości w zakresie pomiarów 3D, modernizację maszyny do cięcia plazmowego i zainstalowanie prawie 60 nowych rotatorów. Dodatkowo wdrażany jest nowy robot spawalniczy. W ostatnim okresie, wraz z modernizacją infrastruktury i maszyn, rozpoczęto przejście na nowy, oparty na komórkach system produkcji. Zmiana ta umożliwi specjalistom bardziej wydajną produkcję ram wózków na ograniczonej przestrzeni.

Aby przyciągnąć i wyszkolić nowych specjalistów, Alstom utworzył w fabryce własną akredytowaną szkołę spawania i ślusarstwa. Inicjatywa ta została podjęta przez firmę w odpowiedzi na wysokie zapotrzebowanie na te umiejętności na rynku pracy. Przewiduje się, że program rozwoju zakończy się do końca 2025 r. wraz z budową i dostawą nowej hali logistycznej.

W fabryce Mátranovák produkcja ram wózków dla metra i zespołów kolejowych rozpoczęła się cztery dekady temu. Jakość tych ram ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa kolei, ponieważ wspierają one osie, sprężyny i hamulce pociągów. Aby zapewnić najwyższą niezawodność, zakład w Mátranovák wykorzystuje złożone, wysokopoziomowe techniki spawania kombinowanego. Obecnie produkty wytwarzane w Mátranovák są dystrybuowane w całej Europie i są wykorzystywane w różnych typach pociągów, w tym w pociągach tradycyjnych i dużych prędkości, pociągach podmiejskich, lokomotywach i wagonach piętrowych.

Alstom jest kluczowym graczem w węgierskim sektorze kolejowym i działa na Węgrzech od ponad 20 lat. Jest jednym z głównych dostawców pociągów metra w kraju, produkując 50 procent pociągów metra w Budapeszcie dla linii metra 2 i 4. Dodatkowo Alstom wprowadził pierwsze w Europie Środkowo-Wschodniej metro bez maszynisty na tej ostatniej linii. Ponadto na Węgrzech działa obecnie 27 lokomotyw Traxx. Firma z powodzeniem zmodernizowała również 59 elektrycznych pociągów pasażerskich MÁV-Start za pomocą najnowszego systemu sterowania pociągiem ETCS L2. Modernizacja ta znacznie zwiększyła bezpieczeństwo i wydajność, umożliwiając tym pociągom bardziej efektywną pracę na węgierskich liniach kolejowych.

 

Wydarzenie inwestycyjne Matranovak Węgry. Fot. Alstom

 

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Koleje Śląskie ze specjalną ofertą na długie weekendy Koleje Śląskie ze specjalną ofertą na długie weekendy
Następny artykuł W Jasienicy i Niemojkach parkingi ułatwią podróże W Jasienicy i Niemojkach parkingi ułatwią podróże