Najbardziej charakterystyczna część kolejowego mostu nadodrzańskiego stanął na stacji Opole Główne

Najbardziej charakterystyczna część kolejowego mostu nadodrzańskiego stanął na stacji Opole Główne

18 kwietnia 2024
PODZIEL SIĘ

Na stacji kolejowej w Opolu pomiędzy jej północną a południową częścią (od strony starego magazynu), na specjalnym betonowym cokole, zamontowano fragment kolejowego mostu, po którym przez prawie 100 lat pociągi przejeżdżały przez Odrę.

 

Fot. Kurier Kolejowy

 

Ściślej mówiąc pomnikiem techniki jest przegub Gerbera, jeden z sześciu, które tworzyły rozebraną niedawno konstrukcję mostu z 1928 roku, którym pociągi jeździły pomiędzy Opolem Głównym a Opolem Zachodnim.

Jego twórcą jest Heinrich Gerber, niemiecki inżynier i konstruktor budowlany, który w 1866 roku wynalazł właśnie tzw. przegubową belkę ciągłą stosowaną przy budowie stalowych mostów. Obok pomnika zamontowana została tablica ze zdjęciami starych mostów przez Odrę w Opolu oraz informacjami o nich. Możemy się z niej m.in. dowiedzieć, że pierwsza przeprawa kolejowa została oddana do użytku w 1844 roku.

 

Fot. Kurier Kolejowy 

 

Była to konstrukcja belkowa, dwunastoprzęsłowa. W 1866 roku przeprowadzono prace związane ze wzmocnieniem przeprawy, a w latach 1897 - 1898 przebudowano ją. M.in. wymieniono trzybelkowe przęsła nurtowe na kratownicę, usunięto z wody cześć filarów, dzięki czemu poprawiła się żeglowność rzeki w tym miejscu.

W latach 1927-1928 zbudowano nowy most (nitowany, kratownicowy, czteroprzęsłowy), na którym ułożone zostały dwa tory. Co ciekawe wyposażony był on w ruchomy pomost rewizyjny, umożliwiający wykonywanie przeglądów spodu konstrukcji. Most był jeden z najbardziej charakterystycznych obiektów komunikacyjnych Opola, bohaterem wielu pocztówek i zdjęć, zagrał też w filmie kryminalnym pt. „Wściekły" z 1979 roku w reżyserii Romana Załuskiego z główną rolą Bronisława Cieślaka, który wcielił się w rolę Bogdana Zawady, milicjanta pracującego nad sprawą seryjnego zabójcy.

Konstrukcja przetrwała do 2023 roku. Została rozebrana, bo nie była już w najlepszym stanie technicznym. W jej miejscu powstały dwa nowe trzyprzęsłowe mosty kolejowe. Na każdym z nich jest jeden tor.

 

Fot. Kurier Kolejowy 

 

Rozbiórka starego mostu i budowa w tym miejscu dwóch nowych, była częścią większej inwestycji, którą był remont torów i całej infrastruktury kolejowej pomiędzy Opolem Głównym a Opolem Zachodnim. W ramach przebudowy opolskiego węzła kolejowego powstały też nowe mosty nad Młynówką, Suchodołem i Kanałem Ulgi oraz wiadukty nad ul. Prószkowską, Powstańców Śląskich i Krapkowicką.