Dwuosobowy przedział główną atrakcją berlińskiej wystawy "DB Mobility Experience"

Dwuosobowy przedział główną atrakcją berlińskiej wystawy "DB Mobility Experience"

19 kwietnia 2024 | Źródło: Deutsche Bahn / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Około 350 gości wzięło udział w środowym wydarzeniu w Berlinie. Deutsche Bahn (DB) zaprosił publiczność do zajrzenia za kulisy swoich innowacji i rozwoju produktów na wystawie "DB Mobility Experience" (DBME 2024). W Berlinie DB po raz pierwszy zaprezentowało innowacje w zakresie projektowania pociągów, cyfryzacji i dworców kolejowych przyszłości. Jedną z głównych atrakcji był nowy dwuosobowy przedział, który może być potencjalnie wykorzystywany w pociągach ICE przyszłości. Zgodnie ze strategią Strong Rail Grupy, innowacje te pomogą przyciągnąć jeszcze więcej osób do przyjaznej dla klimatu kolei. W końcu transformacja klimatyczna i transportowa w Niemczech i Europie może odnieść sukces tylko dzięki silnej, zrównoważonej kolei.

 

Fot. Deutsche Bahn AG / Tobias Holzer

 

Zgodnie z mottem wydarzenia "Więcej kolei dla wszystkich", kolejne innowacje, projekty i nowe rozwiązania różnych spółek Grupy DB zostaną zaprezentowane na DBME 2024 na kilku dworcach, aby odwiedzający mogli ich doświadczyć i dotknąć.

Dr Michael Peterson, członek zarządu DB ds. dalekobieżnego transportu pasażerskiego: "Coraz więcej ludzi w Niemczech chce podróżować pociągiem, a transport dalekobieżny rozwija się również na arenie międzynarodowej. Dzięki naszemu przyszłemu programowi zapewniamy, że tak pozostanie. Na DBME 2024 mobilność jutra jest namacalna już dziś. Każdy, kto siedzi w modelu dwuwagonowego przedziału ICE, może już sobie wyobrazić, jak wkrótce może wyglądać podróż pociągiem".

Wdrażając strategię Strong Rail Grupy, DB kładzie podwaliny pod udaną transformację klimatyczną i transportową w Niemczech, dostosowując kolej do przyszłości dziś i do 2030 roku.

Obszary aktywności innowacyjnej DB.

  • Więcej prywatności w transporcie długodystansowym

Model przedziału z dwoma siedzeniami i składanymi stolikami między nimi w szybkim pociągu ICE cieszył się największym zainteresowaniem publiczności i prasy. Po naciśnięciu przycisku szklane drzwi w przedziale można przełączyć w stan nieprzezroczysty. Przedział ma 2 metry szerokości i 70 cm głębokości. DB testuje tę koncepcję i nie podjęła jeszcze decyzji o umieszczeniu takich przedziałów w prawdziwych pociągach.

 

Dwuosobowy przedział przyszłości. Fot. Deutsche Bahn AG / Tobias Holzer

 

  • DB Navigator: nowe funkcje ułatwiające podróżowanie od drzwi do drzwi

Aplikacja DB Navigator z rozwiązaniami dla zintegrowanej codziennej mobilności, która działa od drzwi do drzwi: W szczególności na obszarach wiejskich istnieje już wiele alternatywnych usług mobilności, takich jak wypożyczanie rowerów, wspólne korzystanie z samochodów, autobusy ekspresowe i autobusy na żądanie. W nowej aplikacji DB Navigator wszystkie te usługi można zarezerwować w jednym miejscu. Po raz pierwszy będzie można również zapłacić za wszystkie podróże zaplanowane za pomocą DB Navigator bezpośrednio przez Bonvoyo.

  • Wydajniejsza konserwacja ICE dzięki robotom i sztucznej inteligencji

Na wystawie zaprezentowano zrobotyzowane systemy wykorzystywane w zajezdni pociągów ICE do wypompowywania ścieków ze zbiorników w wagonach i dostarczania im świeżej wody, a także technologie E-Check do kontroli stanu pociągów z wykorzystaniem sztucznej inteligencji. Te innowacyjne technologie umożliwiają znaczne przyspieszenie inspekcji i konserwacji pociągów dużych prędkości. Pierwsze działania w zakresie e-kontroli zostały podjęte w zakładzie w Kolonii. Zakłady w Berlinie, Dortmundzie, Hamburgu i Monachium pójdą w ich ślady w ciągu najbliższych kilku lat.

 

Cyfrowa konserwacja ICE w centrum serwisowym w Kolonii-Nippes.Deutsche Bahn AG / Oliver Lang

 

  • Większa satysfakcja klientów dzięki opiniom w czasie rzeczywistym

Platforma opinii Railmate przetwarza 3,2 miliona opinii podróżnych rocznie - otrzymanych za pośrednictwem kodów QR na siedzeniach, DB Navigator lub pocztą elektroniczną - cyfrowo i w pełni automatycznie. Dzięki sztucznej inteligencji możliwe jest określenie, czego dotyczy opinia i przypisanie jej do jednej z ponad 200 kategorii. DB wprowadziła Railmate w 2015 roku jako jeden z pierwszych systemów AI w Grupie DB i nadal go rozwija.

 

  • Wyświetlanie zajętości miejsc w czasie rzeczywistym: większa przejrzystość i elastyczność rezerwacji

Rezerwacja miejsc nie jest obowiązkowa w pociągach dalekobieżnych DB. Latem 2024 r. planowane jest wprowadzenie usługi, która pozwoli pasażerowi zarezerwować miejsce w pociągu ICE do określonego miejsca docelowego, jeśli nie zostało ono wcześniej zarezerwowane. Odpowiednie informacje będą wyświetlane na wskaźniku nad siedzeniem.

 

"Zajęte do " Fot. Deutsche Bahn AG / Julius Peter

 

  • Dworce przyszłości: węzły mobilności stają się bardziej atrakcyjne dla podróżnych

DB InfraGO, nowa spółka zależna DB, do której przeniesiono funkcje dawnych operatorów infrastruktury kolejowej i dworców, zaprezentowała wnętrza zmodernizowanych przestrzeni dworcowych. Pokazano również projekt 25 centrów obsługi pasażerów na najbardziej ruchliwych stacjach, których modernizacja planowana jest na okres 5 lat od 2023 roku.

 

Hala recepcyjna stacji Ansbach. Fot. Deutsche Bahn AG / Christian Bedeschinski

 

  • Centra obsługi podróżnych DB: większy nacisk na obsługę i doradztwo w nowoczesnej atmosferze

W ciągu najbliższych pięciu lat DB Fernverkehr zainwestuje 60 milionów euro w renowację centrów obsługi podróżnych na 25 stacjach dalekobieżnych o największej liczbie podróżnych w całych Niemczech. Obecnie remontowanych jest osiem centrów obsługi podróżnych. Zmodernizowane centrum obsługi podróżnych DB w Norymberdze zostanie otwarte latem tego roku, a kolejne pod koniec 2024 i na początku 2025 roku. Pierwsze z nich zostało otwarte na dworcu głównym w Düsseldorfie w lipcu 2023 roku.

 

Nowe centrum podróży w Düsseldorfie. Fot. Deutsche Bahn AG / Oliver Lang

 

  • Na drodze do lepszej kolei: generalny remont Riedbahn

DB wyznacza nowe standardy dzięki bezprecedensowej generalnej renowacji swojej infrastruktury: do 2030 r. 40 intensywnie wykorzystywanych linii kolejowych w Niemczech zostanie odnowionych, zdigitalizowanych, a sieć kolejowa i stacje zostaną odnowione. Prace rozpoczną się na najbardziej ruchliwej linii kolejowej w Niemczech: Riedbahn między Frankfurtem nad Menem a Mannheim. Od 15 lipca linia ta zostanie całkowicie odnowiona w ciągu pięciu miesięcy.